My Cute Buddies!

Thursday, 26 July 2012

Suamiku Mr. Bean Manja BAB 18


BAB 18

Alhamdulillah, kini usia perkahwinanku dengan Tengku Danial mencecah lima bulan. Sepanjang lima bulan ini, aku tidak dapat menafikan rasa bahagiaku setiap detik aku habiskan bersama Tengku Danial, seorang lelaki yang sungguh tidak kusangka akan menjadi suamiku.

Qaireena Airysha menuju ke dapur untuk memulakan misi mengusik Mak Som. Memang itulah kerjanya sekiranya dia tidak mengikut Tengku Danial ke pejabat. Semua ahli keluarga yang lain sedang bersantai di ruang tamu sambil melayan kerenah Irfan Zafriel. Manja sungguh budak itu sekiranya papanya ada bersama sekali – sekala jika dia tidak bertugas di luar negara.

“ Mak!” sergah Qaireena Airysha dengan kuat.

“ Oh Mak kau hantu raya!!!” latah Mak Som sambil mengurut dadanya beberapa kali. Dia memang sudah masak dengan perangai nakal Qaireena Airysha.

Laki dengan bini, memang dua kali lima sama aje nakalnya! Desis Mak Som kepada diri sendiri.

“ Mak, ibu Rysha bukan hantu raya la... Hmm... masak apa tu? Ada apa – apa ke yang Rysha boleh tolong?” soal Qaireena Airysha sambil menjengukkan sedikit kepalanya ke arah periuk yang bertutup itu.

“ Ish... budak ni... ada ke sergah orang tua macam tu? Ingatkan apa tadi... rupanya nak mulakan misi dia la tu! Rysha... mak belum masak apa – apa pun lagi, tu... nampak tak periuk tu bertutup? Kalau dah masak, memang mak tak tutup periuk tu la...” kata Mak Som sambil tersengih bak kerang expired.

“ Itu namanya nak eksyen dengan Rysha! Mak... bagilah Rysha masak.... please? Mak tak tahu lagi yang Rysha ni memang jaguh memasak tau!” Qaireena Airysha pula menayangkan barisan giginya yang putih bersih.

Belum sempat Mak Som menjawab, Tengku Danial terlebih dahulu mencelah.

“ Mak! Jangan bagi dia masak! Uwek!! Tak sedap! Baik aje mak suruh Danny masak, lagi berbaloi tau...” kata Tengku Danial sambil bersandar di dinding dapur.

“ Eleh... awak tu yang tak pernah makan saya masak, sebab itu yang awak kata tak sedap. Kalau sekali awak rasa saya masak, memang sampai bila – bila pun awak tak akan mahu keluar rumah. Confirm, sayalah akan jadi bini mithali awak dunia akhirat, insyaAllah!” Qaireena Airysha menjelirkan lidahnya ke arah Tengku Danial.

Tengku Danial juga tidak ingin mengalah lalu mendekati isterinya dengan lidahnya dijelirkan juga. Mak Som yang melihat keletah kedua – duanya hanya mampu menggeleng sahaja. Qaireena Airysha yang sedang menutup matanya tidak dapat melihat keadaan yang sebenarnya. Kononnya sedang menghayati saat itu.

Tengku Danial semakin menghampiri isterinya. Idea nakal muncul untuk mengenakan isterinya pula. Lidahnya 'dicantumkan' dengan lidah Qaireena Airysha. Qaireena Airysha yang terkejut tahap beruk itu terus melompat ketakutan. Terkekek – kekek Tengku Danial sedang mengetawakan Qaireena Airysha.

“ Gelak ye.... huh! Dengan ini, saya, Qaireena Airysha, mencabar Tengku Danial Mukhriz untuk memasak untuk semua ahli keluarga dalam rumah ini untuk makan malam ini sahaja. Setuju?” Mak Som sudah mencerlungkan matanya. 'Biar betul budak ni!', bisiknya dalam hati.

“ No problemo... Tengku Danial Mukhriz sedia menerima cabaran anda. Tetapi, mestilah ada hadiahnya kan? Danny yang akan tetapkan hadiahnya, okey?” Tengku Danial menaikkan keningnya sedikit.

“ Fine... tapi, kalau nak hadiah, mesti ada syarat pertandingan kan? Syaratnya ialah, makanan yang awak masak tu mestilah sedap. Kalau tak sedap, maknanya awak kalah dan saya pulak yang akan claim hadiah tu. Deal?” Qaireena Airysha menghulurkan jari kelingkingnya kepada Tengku Danial. Tengku Danial pula menyambutnya tanda dia bersetuju akan perjanjian tidak rasmi yang baru sahaja termeterai.

“ Hadiahnya akan diumumkan kemudian ye. Mak, rehat kat depan aje ye? Hari ni, Danny yang masak. And you minah, shuh! Shuh! Out of this kitchen. Jangan nak curi resipi Danny pulak.” arah Tengku Danial sambil tangannya terkial – kial memakaikan apron di tubuhya. Amat jelas sekali apron berbunga itu terlalu kecil saiznya buat lelaki yang gagah perkasa seperti Tengku Danial. Kelakar sungguh dia kelihatan pada ketika ini.

Biar betul laki aku ni! Cayalah! Siap pakai apron yang tak cukup kain tu! Tabiklah kat suami aku! Suami aku aje yang buat tau, bangga habis! Aiii... Qaireena Airysha, nampaknya kau tidak boleh berhenti daripada memuji suami kau sendiri. Masuk lif tekan butang sendiri nampak?

Buat seketika, Tengku Danial terpinga – pinga. Dia mengeluarkan semua bahan di dalam peti sejuk dan diletakkan di atas meja dapur. Keningnya bertaut seketika, terangkat seketika, dan bergerak – gerak tanda sedang berfikir. Itulah, terlajak perahu boleh diundurkan, terlajak kata... err...makan diri sendiri la pulak!

“ Apa pulak aku nak masak sekarang ni? Isy... minah tu memang tahu – tahu aje yang aku memang 'terhebat' dalam bidang memasak ni. Hmm... ahah! Hari tu kan Chef Hottie tu ada masak menda tu? Ahhh... senang aje kalau aku masak tu! Thank you my darling!” melompat riang Tengku Danial apabila teringatkan suatu rancangan memasak yang pernah ditontonnya bersama Puan Sri Arelia pada suatu ketika dahulu. Itupun ditonton olehnya kerana chef tersebut sungguh jelita orangnya.

Segala bunyi makhluk alam terhasil dari arah dapur. Semua yang berada di ruang tamu hanya tersenyum kerana mereka masih tidak percaya bahawa lelaki yang menyandang gelaran buaya terhebat di dunia kini sedang memasak! Memasak dengan mengenakan apron berbunga pulak tu!

“ Abang masih tidak boleh percaya yang Danny tengah masak tu... fuh! Dahsyat! How did you do that Airysha?” tanya Adam Zafran sambil menggomol perut anaknya. Irfan Zafriel pula ketawa tidak henti – henti kerana seronok diperakukan begitu oleh papa tersayangnya.

“ See the leg la abang....” kata Qaireena Airysha dengan penuh rasa bangga dan riak.

“ Hahaha! Keh...keh...keh...” Tengku Hanie pula masih tidak berhenti daripada ketawa sedari tadi.

“ Hanie... gelak tu berpada – pada. Hisy... silap hari bulan, Danny tu masak mengalahkan Chef Wan! Anak mummy la kan...” Puan Sri Arelia pula masih berasa geli hati kerana anak bongsu kesayangannya akan memasak buat pertama kali. Sebelum ini, jika hendak menjejakkan kakinya ke dapur pun sudah menjadi sejarah, apatah lagi jika dia memasak?!

“ Hahahaha.....” Tengku Hanie menyambung kembali rancangan ketawanya yang tergendala seketika tadi.

“ Okay everyone! Dinner is ready!” laung Tengku Danial. Dirinya tidak ubah seperti pejuang kemerdekaan yang bertungkus lumus mendapatkan kemerdekaan negara. Dalam kes ini, bertungkus lumus untuk menyiapkan hidangan.

Masing – masing menayangkan wajah terkejut. Tidak sangka sebenarnya! Qaireena Airysha berasa kasihan pula pada Tengku Danial. Sebagai isteri, sepatutnya dia yang memasak, bukannya si suami yang harus memasak untuknya.

“ Thank you sayang....” Qaireena Airysha membisik rapat di telinga Tengku Danial lalu mengambil tempat di sebelahnya di meja makan. Terkedu seketika dibuatnya Tengku Danial. Biar betul! Aku korek telinga ke belum ni? Dah, dan aku semestinya tidak tersalah dengar tadi. Reena cakap sayang dekat aku! Bahagianya!

Qaireena Airysha mencedokkan nasi ke dalam pinggan Tengku Danial dan seterusnya ke dalam pinggannya. Gulai ayam yang kelihatan sedikit kehijauan itu dituangkan ke dalam pinggan suaminya dan seterusnya ke dalam pinggannya. Adam Zafran, Tengku Hanie dan Puan Sri Arelia mengerutkan dahi mereka melihatkan warna gulai tersebut namun tetap diambil jua demi menjaga hati si adik bongsu.

Masing - masing memulakan suapan pertama mereka. Irfan Zafriel pula sedang makan nestum yang baru sahaja dibuat oleh Tengku Hanie sebentar tadi. Terus terhenti suapan kesemuanya kecuali Qaireena Airysha. Tengku Danial masih belum mula makan, kononnya etika chef berwibawa la tu, mengerutkan dahinya apabila melihatkan reaksi mereka semua. Tetapi berbeza pula reaksi isterinya.

Kelihatan Puan Sri Arelia sedang mengawal riak wajahnya tetapi suapannya tidak pula diteruskan. Adam Zafran dan Tengku Hanie sudah berlari ke singki. Anak mereka hanya tersenyum melihat keletah papa dan mamanya. Qaireena Airysha pula masih meneruskan suapannya dengan riak wajah selambanya.

“ Mummy, macam mana rasanya? Tak sedap ke? Kenapa tak sambung makan mummy? Kak? Abang? Kenapa Reena sorang je yang masih makan lagi?” satu – persatu soalan terpacul keluar daripada mulut Tengku Danial. Hairan semestinya.

“ Errr.... Danny, mummy rasa baik Danny rasa makanan tu sendiri. Rysha? Kenapa masih makan lagi tu?” mummy meluahkan kesangsiannya terhadap menantunya itu.

Seperti baru sahaja tersedar daripada mimpi, Tengku Hanie dan Adam Zafran terus membulatkan mata mereka apabila melihatkan Qaireena Airysha masih lagi meneruskan makanannya sambil tersenyum. 'Kalau ya pun sayang laki, takkanlah sampai nak makan makanan yang tak serupa makanan tu?!' jerit mereka berdua dalam hati.

“ Sis! What's wrong dengan lidah kau?!” habis tunggang – langgang bahasa yang digunakan oleh Tengku Hanie akibat rasa terkejut yang amat.

“ Takde apapun...okey ja Rysha rasa. Hisy...akak ni, makanlah, lapar pula nanti. Adik akak tu dah susah payah masak untuk kita semua, takkanlah tak nak jamah sikit pun? Kesian dia...” Qaireena Airysha sedang menahan jerit perih yang dirasakannya setiap kali suapannya dimasukkan ke dalam mulutnya. Kerana berasa kasihan terhadap Tengku Danial, dia tetap makan makanan itu.

Akhirnya Tengku Danial membuat keputusan untuk merasa makanan masakannya yang bertaraf lima bintang itu. 'Piraah! Lima bintang konon!' bisik suara hatinya.

Dengan laju ,Tengku Danial juga berlari untuk memuntahkan makanan itu. Sekembalinya di meja makan itu, air matanya sudah kelihatan. Bukan sebab terharu isteri sanggup makan makanan yang tidak seperti makanan itu, tetapi kerana masakannya itu teruk! Kronik sungguh rasanya. Bayangkan rasa buah peria dicampur dengan garam segenggam, mual sungguh rasanya. Melihatkan makanan itu sahaja, belum tentu kucing pun akan makan. Begitu sekali konklusinya terhadap masakannya sendiri. Hamek kau!

“ Reena, dahla tu. Macam mana Reena boleh makan benda tu? Danny sendiri tak sanggup nak tengok pun. Jangan paksa......”

“ Hmm! Dah habis pun! Ibu saya cakap, tak elok kalau membazir makanan tau. Okey jugaklah awak masak ni, memandangkan ini first time awak kan? Emmm... thank you!” ucap Qaireena Airysha sambil matanya redup memandang suaminya. Dalam hatinya terasa sungguh lega kerana berjaya juga dia habiskan makanan itu. Jika tidak, alamatnya menggigit jarilah Tengku Danial nanti!

“ Thank you untuk?” dengan wajah lurusnya, Tengku Danial bertanya.

“ Masak dinner ni la...” dengan selambanya Qaireena Airysha menjawab.

Terkedu dibuatnya semua orang di meja makan itu. Masing – masing berdiam seribu bahasa. Tengku Danial sudah tidak terkata apa pun. Adam Zafran sudah mendail di telefon bimbitnya untuk memesan makanan lain memandangkan makan malam pada hari ini tidak berapa hendak menjadi.



SEDARI tadi Qaireena Airysha asyik keluar masuk tandas akibat cirit – birit yang teramat teruk. Semua itu gara – gara dirinya yang berdegil hendak menghabiskan makanan yang kononnya dimasak dengan penuh kasih oleh suami tersayangnya, Tengku Danial. Peristiwa malam tadi yang sungguh mencuit hati kembali menerjah fikiran.

“ Aduh.....” keluh Qaireena Airysha perlahan sambil memegang kuat perutnya yang memulas. Dia tahu ini bukannya senggugut, tetapi, bahana makanan king kong yang kini sedang berada di dalam perutnya.

Sakitnya perut aku! Dahlah dari tadi aku tengah ceri – beri, tak nak hilang – hilang pula sakitnya. Nasib baiklah Danial tu tidur membelakangi aku. Tak adalah dia nampak muka aku yang teruk ni.

Tiba – tiba Tengku Danial memusingkan tubuhnya menghadap Qaireena Airysha. Dengan serta – merta raut wajah Qaireena Airysha ditukar kepada mod ceria. Namun dalam hatinya, hanya Tuhan yang tahu betapa azabnya sakit perutnya pada ketika ini.

“ Kenapa Reena makan jugak tadi? Kan dah sakit perut sekarang?” matanya berkelip – kelip persis seorang bayi memandang isterinya.

“ Mulut saya, saya nak makan apa pun suka hati sayalah. Macam mana awak tahu saya sakit perut? Awak bukannya.....” belum sempat Qaireena Airysha menyambung ayatnya, tiba – tiba Tengku Danial mencelah.

“ Jangan nak berlakon la. You are the worst actor that I have ever seen. Maya Karin pun boleh bersara tengok Reena punya lakonan. Dah! Jangan cakap banyak. Meh sini!” arah Tengku Danial sambil menarik tubuh genit Qaireena Airysha ke arahnya. Qaireena Airysha hanya mencebikkan bibir tanda protes akan tindakan tidak semenggah Tengku Danial itu.

Tengku Danial menyelak t-shirt yang dipakai oleh Qaireena Airysha itu. Terserlah kulitnya yang putih gebu itu. Dengan perlahan, Tengku Danial memulakan picitan di atas perut Qaireena Airysha. Akhirnya dia lena dengan tangan Tengku Danial yang merangkulnya dengan erat.



BUNYI bip daripada telefon bimbit itu menandakan tanda mesej masuk. Qaireena Airysha tersenyum sendirian apabila terkenangkan memori indahnya bersama Tengku Danial malam tadi. Kalau orang lain nampak, mesti dirinya akan dilabel sebagai orang gila. Nasiblah orang yang sedang dilamun cinta....

Wat pe 2? :-) - Tengku Danial

Qaireena Airysha mengerutkan dahinya membaca mesej daripada suaminya itu. Pelik. Tidak mungkin hanya kerana ingin mengambil tahu perkara yang dilakukan olehnya sekarang, masakan sampai lelaki itu terdesak sampai begini? Tak ada kerja ke dia ni? Akhirnya bibirnya menguntum senyuman apabila teringatkan orang di sana.

Nak wat pe lagi? Teringatkan awk lerrr....:-p – Qaireena Airysha

Walaupun hanya bernada gurauan, namun jauh di sudut hatinya, Qaireena Airysha mengakui kebenarannya.

Owh.... I miz u, syg...r u ok? Sakit 2 camna? - Tengku Danial

Erk?! Syg?? Demam ek awak niyh? Sakit ok je laa... not much beza.... - Qaireena Airysha

Tengku Danial tersenyum membaca mesej bendul yang dikirimkan oleh isterinya sebentar tadi. Eleh... buat – buat tak faham la pulak minah ni...

4rom 2day, u call me ABANG. Ok? ABANG! Bkn Abu! Hmm.... changes is always gud, rite? - Tengku Danial

Jauhnye awk berangan....jgn jd mat jenin sdh! Sya x nk suami sya jd mat jenin, sya nak dia jd mat danial! Hahaha....xD – Qaireena Airysha

Qaireena Airysha melekapkan tangannya pada dadanya. Laju. Makin laju dirasakan degupan jantungnya. Baru sahaja Tengku Danial suruh memanggilnya dengan panggilan abang, sudah gelabah semacam. Hisy... mahunya pengsan dia kalau Tengku Danial suruh panggil darling ke? Love ke? Tak pun, sayang?

I M SERIUS...:-# - Tengku Danial

Ok ABANG... hehehe...sj nk usik org kt sana tu, rupanya dia marah kat kite nmpak? Abang? :-D – Qaireena Airysha

I luv u, Reena... so much! <3 – Tengku Danial

Pandai dia buat love kat hujung ayat dia tu. Mamat ni memang saja nak bagi aku blushing la tu! Nasib baik dia tak ada kat depan aku, kalau tak memang dia akan usik muka aku yang merah macam tomato ini. Tapi aku..... bahagia! Sangat bahagia! Lelaki handsome cakap 'I love you' kat aku la! Rasa seperti hendak menjerit pada seluruh dunia sahaja pada ketika ini, tetapi, aku masih waras untuk tidak bertindak gila – gila seperti itu!

Hmm... apa yang aku nak balas ye? Takkan nak cakap 'I love you too, Danny sayang!' terlebih gedik pulak. Kalau aku cakap bahasa Perancis, mesti dia faham. Baik aku cakap bahasa Sepanyol aje, tak adalah malu sangat...

Yo tambien, abang. - Qaireena Airysha

Tengku Danial mengerutkan dahinya seketika. Pastinya dia tidak memahami bahasa yang digunakan oleh Qaireena Airysha. Perlahan – perlahan bibir seksinya mula mengukir senyuman. Senyuman pastinya kerana perkataan abang yang tertulis kemas pada hujung ayat itu. Lama dia merenung skrin telefon bimbitnya sebelum membalas mesej isterinya itu.

Sebenarnya, dia tahu bahawa Qaireena Airysha pasti tidak akan menjawab panggilannya kerana rasa malu yang amat. Memang Tengku Danial kenal sangat dengan perangai malu isterinya itu.

Pandai pulak bdk ni guna bhs yg abg x paham! Nakal! Reena, tggu abg blk taw..abg rindu Reena la.. - Tengku Danial

Reena x nk tggu! Buang msa aje taw tggu abg! Abg x da keja ke? Asyik msej dgn Reena je? Mcm org tgh angau...:-p – Qaireena Airysha

Qaireena Airysha bimbang sekiranya dia menganggu suaminya bekerja. Tak ke naya buat dirinya sahaja? Mentang – mentanglah Tengku Danial itu bos, maka tidak bermaksud dia boleh berbuat apa sahaja sesuka hati mak datuk dia! Sedang dia asyik mengutuk suaminya, bunyi bip menandakan mesej masuk.

Angau kt Reena sorang la...u make me CRAZY!!! wait 4 me, i'll be back soon. Abg nk smbg keja k? Bye syg, XOXO, assalamualaikum. - Tengku Danial

Aduh... suami aku memang dah gila bayang kat aku! Aku suka! Lagak kami berdua seperti remaja yang baru sahaja bercinta. Indahnya cinta, lebih – lebih lagi suamiku ialah cinta pertamaku dan aku berharap dia akan menjadi cinta terakhirku. Amin.



TENGKU Danial menuju ke meja Hamzah, rakannya ketika zaman sekolah. Hamzah telah melanjutkan pelajaran ke Holland dan mahir dalam pelbagai bahasa. Kini, dia bekerja sebagai pengurus besar di syarikat Tengku Danial itu.

“ Zah, kau sibuk tak?” Tengku Danial sekadar berbasa basi. Dia tidak mahu stafnya menghidu tujuan utamanya ke meja Hamzah itu.

“ Hmm... tak berapa sibuk. Apesal? Kau takkan ada kat sini kalau tak ada benda kan? Oh, kau nak tips nak pikat bini ke? Kalau macam tu....”

“ Woi! Dengar dululah! Aku dah pikat bini aku pun dan aku tak perlukan sesiapa nak tolong pikat dia. Helo, aku ni kasanova peringkat kebangsaan tau?” bidas Tengku Danial, yang pantang apabila maruahnya sebagai kasanova terulung dicabar. Tetapi itu dululah. Sekarang dah ada bini, sayang bini seorang ajelah.

“ Talk.” hanya sepatah perkataan yang dikeluarkan oleh Hamzah memberi isyarat kepada Tengku Danial untuk kembali kepada tujuan asalnya menjual minyak di mejanya.

“ Kau baca mesej ni. Kau translate kat aku maksud dia. Ni.” Tengku Danial menunjukkan skrin telefon bimbitnya yang memaparkan mesej misteri yang dikirimkan oleh Qaireena Airysha sebentar tadi.

Hamzah tersenyum sendirian apabila membaca mesej tersebut. Senyumannya makin menjadi nakal apabila terpandangkan nama penghantar mesej tersebut.

“ Me too, abang....” ajuk Hamzah dengan gaya 'lelaki lembut' yang terakhir Malaya. Geli – geleman dibuatnya Tengku Danial.

“ Ye? Bahasa apa tu?” Tengku Danial tersenyum bahagia. Rupa – rupanya dalam diam nakal rupanya isterinya itu.

“ Amboi! Excited bukan main lagi! Bahasa Sepanyol. Bini kau dahsyat la, sampai bahasa Sepanyol dia boleh cakap. Kau cakap apa kat dia? I love you kan? Aww.... so sweet...” Hamzah pula yang terlebih teruja kini.

“ Kau jangan sibuk. Sambung kerja cepat. Thanks bro.” Tengku Danial baru sahaja ingin mengatur langkah dengan hati yang kembang bak bunga tahi ayam. Hisy! Tak ada bunga lain ke mamat ni?!

“ Ye la... dah dapat bini, kawan dilupakan. Takkan thank you aje? Mesti kau tak sabar – sabar nak balik rumah kan? Dalam kepala otak kau, balik rumah, peluk bini, cium bini.....”

“ Woi! Itu aku punya pasallah nak buat apa dengan bini aku. Hmm... apa kata kalau aku belanja kau lunch? Jangan kata itu pun tak cukup. Kalau tak cukup, ini aje yang kau akan dapat!” kata Tengku Danial sambil mengepal penumbuk di tangannya.

Hari ini merupakan hari yang paling bahagia buat Tengku Danial. Memang benar kata orang itu, kalaupun ada saat yang paling kuat dan kalaupun ada saat yang paling lemah dalam hidup kita, ia adalah ketika kita sedang dialun gelombang cinta. Dan gelombang yang dirasakannya pada ketika ini cukup hebat.



NUN JAUH DI PRAGUE....


TENGKU Dzul menyisir rambutnya dengan rapi. Dia sudah fikir masak – masak. Biarlah jika sekalipun semua orang tidak dapat menerima dirinya lagi, dia tetap ingin membuat penjelasan atas perkara sebenar. Sudah cukup terseksa dia hidup di bumi Prague ini hanya ingin mencari ketenangan. Namun, di manakah ketenangan itu?

Adriana merangkul leher suaminya dengan erat. Dagunya diletakkan di atas bahu suaminya itu. Rasa cintanya hanya tertumpah buat lelaki itu sahaja.

“ Abang... abang dah fikir masak – masak ke nak balik Malaysia? Macam mana pulak dengan penerimaan Danial nanti? Hmm??”

Tengku Dzul memandang isterinya tepat ke dalam anak matanya. Cantik sungguh sepasang mata bundar milik isterinya itu.

“ Sayang... sampai bila kita nak hidup macam ni,hmm? Walau macam mana sekalipun penerimaan semua family abang dan jugak Danial, abang tetap kena jelaskan perkara yang sebenar. Sayang pun tahu kan kenapa abang tak beritahu perkara ni dari awal lagi pada mereka?” Rasa bersalah kian menyelubungi dirinya kerana rahsia besar itu tersimpan kemas dalam dirinya. Kerana rahsia itulah, hati lelaki bernama Tengku Danial paling terluka.

Adriana menghela nafasnya dengan perlahan. Walaupun dia tetap berasa bersalah terhadap Tengku Danial, dia tetap ingin mempertahankan dirinya bahawa dia juga mempunyai hati dan perasaan. Dia juga berhak menentukan teman hidupnya. Dia juga ingin hidup bahagia. Namun, semua itu tidak dapat dikecapi ketika sedang hangat bercinta dengan Tengku Danial.

Alasannya mudah sahaja, Tengku Danial terlalu mengongkong hidupnya.

“ Okeylah kalau abang dah buat keputusan macam tu. Hmm... macam mana pulak dengan Deena?” tanya Adriana sambil matanya galak memandang anaknya yang sedang lena tidur di atas katil bersaiz king itu.

“ Hisy... Riana ni. Ada ke tanya soalan macam tu? Of courselah abang akan bawak Riana dengan puteri kesayangan abang sekali balik. Ye tak begitu?” Tengku Dzul mencuit dagu isterinya sedikit. Adriana memuncungkan bibirnya tanda protes.

“ Tapi kan bang... Riana takut la. Macam mana kalau mummy abang tak dapat nak terima Riana? Habis tu, mana abang nak campak Riana ni?!”

“ Alaa... mummy kalau tak dapat terima Riana, mesti dia dapat terima Deena punya. Sebab, kan Deena tu anak abang? Riana ni abang campaklah dekat kedai apek jual gula – gula kapas ke... hutan ke...” Tengku Dzul menahan tawanya. Niatnya sengaja ingin mengusik isteri kesayangannya itu.

“ Habis tu?! Deena tu anak abang sorang ye? Yang beranak dia susah payah ni dah tak ingat?! Malaslah Riana nak cakap dengan abang. Pergi layan cerita Korea lagi best. Tak adalah hero Korea tu jenis orang yang tak sayang bini dia langsung.....” Adriana mula melangkah pergi meninggalkan suaminya.

Tengku Dzul cepat – cepat menarik Adriana ke dalam pelukannya lalu mencium pipinya berkali – kali. Terkial – kial Adriana cuba menolak tubuh sasa milik suaminya itu. Yelah... genetik mat saleh la katakan...

“ Abang takkan sama sekali tinggalkan Riana. Kalau ada orang yang nak pisahkan kita pun, abang akan sembelih dia hidup – hidup! Termasuk Danial...” Tengku Dzul membisik rapat di telinga Adriana. Pelukannya makin dikemaskan lagi.

“ Dahla kita banyak buat salah dekat budak tu, lepas tu abang suka – suka hati nak sembelih dia. Kesian la dia bang....”

“ Riana masih cintakan dia?” riak wajah Tengku Dzul sudah berubah kelat.

“ Hisy abang ni...jangan cakap macam makhluk asing boleh tak? Riana cuma nak cakap, abang ingat dia nak terima Riana semula ke? Lepas apa yang Riana dah buat pada dia? Hmm?”

“ Riana memang masih suka dia ek?”

Adriana mencubit pipi suaminya. Tengku Dzul terjerit kecil akibat cubitannya itu.

“ Kalau Riana suka dia, takkan Riana sanggup jadi pengkhianat dunia semata – mata nak jadi bini abang? Riana dah pun jadi mak orang dah...”

Tengku Dzul tersenyum seraya merungkaikan pelukannya. Amboi! Kalau boleh memang tak nak lepaskan la tu! Gatal punya Dzul!

“ Abang sayang Riana. Kita sama – sama doakan ye agar mereka terbuka hati nak terima kita semula?” Tengku Dzul bertanya seraya mengenggam erat tangan isterinya.

“ InsyaAllah bang. Dah, nanti abang lewat masuk ofis pulak nanti. Assalamualaikum..” Adriana mencium tangan Tengku Dzul. Memang inilah rutin hariannya sejak bergelar isteri kepada Tengku Dzul Muqri.

“ Waalaikumsalam. Jaga diri tau. And you too, my princess, Tengku Deena Insyirah. I love you both so much. See you!”

Tengku Dzul mencium pipi gebu anaknya sebelum berlalu keluar melalui pintu kondominium yang didiaminya sejak dua tahun lalu.

Adriana menepuk lembut punggung anaknya. Dia bangkit daripada katil itu lalu mencapai sebuah album lama yang terletak kemas di atas rak buku itu. Sedang dia asyik menyelak helaian demi helaian album tersebut, matanya tertancap pada seraut wajah yang sudah lama tidak ditatapinya.

Biarpun tiada lagi rasa cinta buat lelaki itu, namun dia cukup merindui segala tindak – tanduk lelaki itu yang agak keanak – anakan. Lelaki itu bagaikan sahabat yang namanya tidak dapat dipadamkan daripada kotak memorinya. Tanpa sedar, air mata ibu muda itu menitis jua.

“ Maafkan aku Danial....” hanya kata – kata itu yang terbit daripada bibirnya itu.

** SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK. MOGA - MOGA ANDA DIBERKATI ALLAH DI BULAN INI. INSYAALLAH. DENGAN KASIH SAYANG ALLAH, TIADA YANG MUSTAHIL. SUBHANALLAH...**


SYUKRAN LAKA, SHIE SHIE, NANDRI, MERCI, GRACIAS, DANKE, OBRIGADO, GRAZIE, THANK YOU, TERIMA KASIH!!



Wednesday, 18 July 2012

Suamiku Mr. Bean Manja BAB 17


BAB 17

Aku sedang mengeringkan rambutku yang basah di hadapan meja solek. Panahan mata suamiku yang cukup mempesonakan itu makin galak aku lihat sedang menyapaku. Makin tidak selesa dibuatnya aku.

“ What?” soal Qaireena Airysha.

“ Kenapa Reena tak nak pergi kerja? Memanjang aje duduk rumah. Hmm.... tak boring ke?” tanya Tengku Danial sambil membetulkan kemeja hitam yang tersarung di tubuhnya.

“ Hisy.... cepat sangat awak lupa la. Kan dulu awak sendiri yang pernah cakap, saya tak payah pergi kerja. Lagipun, plan asal saya ialah nak buat PhD, sekarang kan dah terbantut. All because of you.” selamba Qaireena Airysha bertutur tanpa perasankan riak wajah Tengku Danial yang sudah berubah.

Tengku Danial berjalan menuju ke meja solek. Rambutnya hanya disisir menggunakan tangan. Sebenarnya, dia agak terasa apabila dituduh begitu oleh isterinya. Sebuah idea yang bernas kini muncul di benaknya.

“ Reena, hari ini ikut Danny pergi kerja. No objections. Skop kerja Reena, nanti Danny terangkan di ofis nanti. Lagipun, Danny hanya nak Reena kerja only for today. Not for the rest of the years that I am going to spend with you.”

“ Huh?! Laa.... kalau nak kerja pun, biarlah sampai ke pangkal lengan. Kenapa awak tak nak bagi saya kerja lama sikit? Ala..... tak best la macam ni...” Qaireena Airysha mengeluh perlahan. Anak matanya sempat lagi menatap wajah tampan milik suaminya.

“ I'm the boss. You will listen to me. Reena hanya perlu menjadi queen of my heart. Tak payahlah nak kerja. Biar Danny yang cari nafkah untuk Reena dan anak – anak kita.”

“ Huh?!” membulat mata Qaireena Airysha dengan setiap patah perkataan yang baru sahaja diucapkan oleh Tengku Danial.

Biar betul laki aku ni. Kenapalah dia perlu jadi romantik begini denganku? Cair aku dengan setiap tutur katanya. Ya Allah, sungguh aku sukar untuk memahami perkara yang tersirat di dalam hati lelaki yang bergelar suamiku ini. Sekejap dia jadi romantik, sekejap lagi dia jadi tak ubah seperti kanak – kanak.

“ Ummm.... ummm.... errr..... tolong ikatkan tali leher ni untuk Danny! Err.... lepastu, tolong bersiap, kita nak pergi ofis dah.” arah Tengku Danial bagi menutup kegugupan yang semakin menguasai dirinya. Mesti dah berjangkit dengan Qaireena Airysha ini.

Qaireena Airysha maju ke arah Tengku Danial. Wangian Giorgio Armani yang dipakai oleh Tengku Danial menusuk hidungnya. Makin tergugat imannya pada ketika ini. Matanya dipejam seketika kerana ingin mengawal gelodak perasaan yang semakin menggila.

Tangan Qaireena Airysha dengan ligat memutar tali leher yang kini berada di sekitar kolar kemeja Tengku Danial. Sekejap pusing ke arah ini, sekejap ke arah itu. Tengku Danial hanya tersenyum kerana walaupun tidak tahu hendak mengikat tali leher, Qaireena Airysha masih enggan mengakuinya.

Sudahlah aku tak tahu nak ikat menda alah ni. Tahu – tahu aje dia ni nak kenakan aku. Aku tersenyum ke arah Tengku Danial, sudah bersedia hendak mengalah kerana sudah hampir lima belas minit aku mengikat tali leher ini dan masih juga belum kelihatan seperti bentuk tali leher yang sepatutnya.

Tengku Danial dengan selamba melingkari tangannya di sekitar pinggang Qaireena Airysha. Tersentak dibuatnya Qaireena Airysha. Mata Qaireena Airysha sengaja dibulatkan tanda marah akan tindakan di luar jangkaan Tengku Danial itu.

“ Danial, saya tak tahulah macam mana nak ikat menda ni. Awak ajelah yang ikat. Saya nak pergi bersiap.” akhirnya Qaireena Airysha mengaku kalah.

“ Tau pun tak tau nak ikat. Ish... memang tak reti nak mengaku kalah. Hmmm.... macam ni lah bini Danny!”

Tengku Danial merampas tali leher berjalur itu daripada tangan Qaireena Airysha. Qaireena Airysha hanya mencebikkan bibir tanda protes akan tindakan Tengku Danial. Terus dia berlalu untuk menukar pakaiannya.

Hmmm.... dah berani kenakan sifu besar ye? Nanti kau Danial, aku akan buat benda yang paling kau tak suka. Lets see.... kebaya nyonya ni lawa jugak. Aku pakai kebaya ini hanya untukmu Danial sayang! Desis Qaireena Airysha disulami dengan ketawa jahat olehnya di dalam hati.



TENGKU Danial hanya menjegilkan pandangannya terhadap tubuh langsing milik isterinya. Tubuhnya itu kelihatan sungguh menggiurkan lebih – lebih lagi dengan kebaya nyonya berwarna hitam yang dipakai oleh Qaireena Airysha.

Apabila perasankan banyak mata yang mendarat atas tubuh isterinya, dengan selamba Tengku Danial mendaratkan tangannya atas pinggang Qaireena Airysha. Tersentak dibuatnya Qaireena Airysha termasuklah staf – staf yang sedang memandang adegan itu. Kebanyakan daripada mereka masih tidak lagi mengetahui bahawa bos besar mereka itu sudah berkahwin. Mereka menyangka bahawa Qaireena Airysha itu merupakan salah seorang daripada koleksi teman wanita Tengku Danial. Mereka agak terkejut kerana cita rasa bos besar mereka itu selalunya perempuan yang seksi, sekarang sudah terbalik pula.

“ Reena, kan Danny dah cakap jangan sekali – kali pakai kebaya ni? Kenapa degil nak pakai jugak? Macam mana kalau si cekeding Izzat tu nampak?!” bisik Tengku Danial rapat di telinga Qaireena Airysha. Sambil tangannya masih melekap kemas di pinggang isterinya itu, mereka sama – sama masuk ke dalam lif.

“ Siapa suruh awak kenakan saya pagi tadi? Biarlah kalau Izzat tu nak tengok. Awak ingat dia akan tergoda dengan saya ke?”

“ Maybe? Kenapa Reena gatal sangat nak bagi dia tengok? Reena suka dia eh?” rasa cemburu Tengku Danial semakin menggunug terhadap si cicak kubin Izzat itu.

“ Sekali saya reject dia, sampai bila – bila pun saya takkan terima dia. Eee.... saya takde kerja lain ke selain nak suka dekat cicak tu?! Minta dijauhkan. Saya lebih rela duduk dengan awak yang selalu ganggu ketenteraman hidup saya daripada even just nak sembang dengan cicak tak bertauliah tu!” Qaireena Airysha terus menghamburkan kemarahannya terhadap Izzat. Entah kenapa, hatinya manjadi semakin membara setiap kali teringatkan lelaki itu.

“ Good. Now, jom masuk dalam my room.” Tengku Danial masih merangkul pinggang isterinya lalu berjalan menuju ke biliknya.

Qaireena Airysha hanya mampu tersengih kepada setiap staf yang memandangnya. Dirinya kini menjadi tumpuan setiap staf di dalam bangunan itu termasuklah insan yang amat tidak disukainya. Terpaku Izzat seketika apabila melihat gadis pujaannya yang kelihatan sungguh anggun. Matanya tidak lepas – lepas pula dairpada memandang susuk tubuh Qaireena Airysha.

Aduh... menyesal sungguh aku pakai baju ni. Dahlah susah nak jalan, buatkan aku nampak lebih pendek pula tu. Hisy... aku tahu la laki aku ni hencem, tak payahlah nak pandang lebih – lebih. Gerutunya dalam hati. Dia pula tidak tahu – menahu langsung bahawa dirinya itu kini menjadi tumpuan, dan bukannya Tengku Danial.

“ Okey everyone. I would like to introduce my wife, Qaireena Airysha.” umum Tengku Danial kepada staf – stafnya. Hampir tersedak mereka apabila mendengar pengumuman mengejut Tengku Danial, terutamanya Izzat.

Qaireena Airysha tersengih menayangkan barisan giginya yang putih bersih.

“ Tengku, bila agaknya Tengku kahwin?” soal Izzat dengan matanya yang hampir tersembul keluar.

“ About a month ago. Sorry ye, I tak inform you all pasal semua ni. Yang ni pun express marriage. Plan pun sebulan sebelum majlisnya.”

“ Sorry no worry la Tengku! Congrats! I tak sangka ye, bini Tengku sungguh comel orangnya. Tutup aurat pulak tu. Hisy... kalaulah Tengku tak kahwin dengan Puan Qaireena ni, dah lama I kebas dia tau!” kata – kata Fazley itu disambut dengan gelak tawa oleh semua staf TDD Holdings kecuali dua makhluk ini. Makhluk bertuah itu ialah Nadia, setiausaha Tengku Danial dan Izzat, senior architech syarikat itu.

Sempat lagi Tengku Danial menjegil Fazley atas kata – katanya yang tiada insurans langsung. Qaireena Airysha masih lagi tersenyum bagaikan kerang busuk, pipinya sudah merah kerana dipuji sebegitu. Ececeh... malu la tu!

“ Okey semua. Sambung kerja, this is not the time for you to chill. One more minute like this, gaji anda akan dipotong ye, harap maklum. Izzat, sudah – sudah la tu renungkan bini I. Bukannya dia pakai gigi emas pun...” sinis kedengaran ayat terakhir Tengku Danial yang ditujukan khas buat Izzat.

Kelam – kabut Izzat mengalihkan matanya ke arah lain. Hisy.... kurang asam punya bos! Bertahun aku tunggu perempuan tu, alih – alih dia jugak yang kebas. Pantang sungguh bos gatal aku bila nampak perempuan berdahi licin sikit! Walaupun kau sudah jadi milik orang lain Rysha, aku tetap akan rampas kau balik! Kau hanya milik aku! Gerutu Izzat di dalam hatinya dengan rasa amarah yang amat terhadap Tengku Danial.

Terpaku seketika Qaireena Airysha apabila masuk ke dalam bilik suaminya. Kabinet pameran yang diperbuat dengan kaca itu kelihatan sungguh menarik dan esklusif, lebih – lebih lagi apabila dipenuhi dengan koleksi kereta Lamborghini. Tengku Danial hanya memerhatikan gelagat isterinya.

Qaireena Airysha menapak pula ke arah meja kerja Tengku Danial. Terharu sungguh dia pada ketika itu apabila dia ternampak akan gambar perkahwinan mereka di sudut meja Tengku Danial. Makin bergenang air matanya apabila dia melihatkan gambar bayinya berada di sebelah gambar bayi lelaki yang dia mengagak mungkin Tengku Danial.

Ni yang buat aku lemah lutut ni. Mana pulak mamat ni dapat gambar bayi aku? Mesti kerja ibu! Comel sungguh bayi lelaki ini! Dengan matanya yang bundar dan sedikit biru kehijauan, kulitnya yang putih melepak, memang sah itu ialah Tengku Danial!

“ Ehem....”

Terlompat Qaireena Airysha apabila terdengar suara garau milik Tengku Danial berdehem. Qaireena Airysha mengurut dadanya akibat rasa terkejut yang masih bersisa.

“ Isy... bagilah salam dulu! Awak nak saya innalillah cepat ke?! Baru aje saya nak flashback... kacau daun betullah awak ni Danial!”

Tengku Danial tersengih – sengih. Suka dia melihat perempuan ini ketika penyakit kalutnya sudah mari.

“ Emm... awak nak tau tak skop kerja awak? Aii.... takkan nak flashback aje?” sengaja Tengku Danial ingin mengusik isterinya.

“ Hurgh! Cepatlah awak....” suaranya kini sudah sedikit mengendur. Dia tahu bahawa dia berdosa besar sekiranya meninggikan suaranya terhadap Tengku Danial. Kontrol... kontrol....

“ Reena hanya perlu jadi my personal assistance. That is, temankan Danny dalam bilik ni. Jangan keluar melainkan Danny yang suruh. Jangan nak mengada buat kerja lain.” tegas suara Tengku Danial mengarah Qaireena Airysha.

“ Hah?! Apa ni.... baik aje saya pergi shopping dengan mummy. Lagi seronok daripada tercongok dengan awak yang gatal peringkat dewa ni....” bidas Qaireena Airysha.

“ Gatal?” Tengku Danial mula merapati Qaireena Airysha.

“ Err... maksud saya, romantik? Err.... atau, awak tuan yang terhebat? Bukankah gitu?” matanya dipejam sekuat hati. Baginya, angin Tengku Danial memang tidak dapat dijangka langsung.

“ Romantic? Do you want to see how romantic I can be?” suara Tengku Danial kedengaran sungguh menggoda.

Tangannya mengusap lembut kepala Qaireena Airysha. Wajahnya sengaja didekatkan dengan wajah isterinya itu. Desah nafasnya makin jelas kedengaran di corong telinga Qaireena Airysha.

Pintu bilik tiba – tiba dikuak dari arah luar tanpa sebarang ketukan. Seperti terkena kejutan elektrik, kedua – duanya terlompat daripada kedudukan asal mereka. Merah wajah kedua – dua budak bertuah itu. Tengku Danial berpura – pura membetulkan kotnya. Marah sungguh dia pada Nadia pada ketika ini. Nadia hanya mempamerkan riak wajah terkejut sedangkan di dalam hatinya, hanya Tuhan tahu betapa meluatnya dia berasa apabila menyaksikan babak mesra antara lelaki idamannya dengan wanita lain dan bukan dirinya.

“ Nadia?! Can't you knock the door first?!” soal Tengku Danial dengan berang.

“ Err... sorry Tengku. It won't happen again. Tengku, sebenarnya Tengku perlu tandatangan beberapa dokumen ini.” kecut perut Nadia apabila mendengar nada suara Tengku Danial yang sebiji macam incredible Hulk itu.

“ That's all? Anything else?”

“ You don't have any meeting today. Meeting pukul dua telah dibatalkan oleh Dato' Adam dan meeting itu telah ditunda pada hari esok. I think that's about it.” mukanya merah menahan malu yang amat setelah ditengking sebegitu di hadapan insan yang amat dibencinya.

Nadia menghulurkan beberapa kepingan kertas kepada Tengku Danial untuk ditandatangani olehnya. Qaireena Airysha pula sedang asyik memintal hujung tudungnya tanpa berani bersua muka dengan kedua – dua manusia itu.

“ You may leave now.” arah Tengku Danial kepada Nadia. Terkulat – kulat Nadia menapak keluar daripada biliknya itu.

“ Awak ni... kenalah amik precaution sebelum betindak gila – gila macam tadi. Sekarang siapa yang malu? Awak jugak kan...” Qaireena Airysha terus menghamburkan rasa ketidakpuasan hatinya kepada Tengku Danial.

“ Not me, but Reena yang malu. Cuma tak nak mengaku aje...” Tengku Danial tersenyum nakal ke arah Qaireena Airysha.

“ Ye la... ye la... awaklah yang menang. But just untuk kali ni aje tau! Cepat, buat kerja! Jangan buang masa ye, Encik Danial. Terutama sekali, jangan sengih – sengih macam kerang expired!”

Lebih galak Tengku Danial tersenyum sebelum menyambung kembali kerjanya. Mata Qaireena Airysha pula sedang sibuk curi – curi pandang ke arah wajah tampan milik Tengku Danial. Entah bila pula dia tertidur, tidak pula dia sedar akan hal itu.



MATAKU terasa amat berat sekali. Sedapnya tidur dalam pejabat suami aku. Harap – haraplah tiada sesiapa yang akan ganggu sesi tidur aku. Sempat lagi Qaireena Airysha berdoa dalam hati.

BUSSHHH!!!! Simbahan air sejuk itu benar – benar telah mencelikkan mataku. Nafasku turun naik menahan rasa sejuk yang amat serta amarah terhadap.... Tengku Danial! Malaun punya suami! Basah lencun la aku...

“ Kenapa dengan awak ni?! Apa masalah awak huh?! Awak boleh kejutkan saya kan?! Sekarang kalau dah basah, macam mana nak keluar ofis?! Awak memang sengaja nak Izzat tergoda tengok saya kan?! Kurang asam jawa betullah!!” Qaireena Airysha menggigil kesejukan. Tengku Danial hanya tersengih menunjukkan wajah tidak bersalahnya.

“ Reena yang tidur sampai tak sedar diri. Sekarang pun dah pukul enam empat puluh. Tujuh setengah masuk waktu maghrib. Nak kejutkan, Danny tak sampai hati la....”

“ Habis tu?! Kalau simbah air atas saya, hati awak sampai ye?! Sejuk awak tahu tak?! Dahlah bilik aircond aje memanjang!” bentak Qaireena Airysha sambil mengibar – ngibarkan baju kebaya yang dipakainya.

“ Sorry Reena....”

“ Apa sorry sorry?! Sori naik Ferrari la!” tahap kemarahan Qaireena Airysha kian memuncak.

Raut wajah serius ditunjukkan oleh Tengku Danial. Dia mendekati Qaireena Airysha yang sedang membelakanginya. Lantas bahu isterinya itu dipaut dan dipusing agar menghadapnya.

“ Bukak baju tu.” arah Tengku Danial dengan wajah yang serius. Langsung tiada senyuman di wajah serius itu.

“ Hah?! Awak biar betul nak.....”

“ Danny suruh bukak, bukak ajelah! For once, tolong jangan melawan boleh tak?!” potong Tengku Danial.

“ Saya tak pernah lawan cakap awak tau...takkan nak bukak kat sini? Saya boleh pergi toilet la...” dalih Qaireena Airysha pula. Tangannya digenggam erat oleh Tengku Danial.

“ Takde sapa – sapa pun dekat ofis. Nanti ada hantu, terjerit pulak Reena nanti. Jangan risau, Danny dah kunci pintu.” Tengku Danial cuba menenangkan isterinya. Memang dia mengakui, dia yang bersalah dalam hal ini kerana mengambil kesempatan terhadap Qaireena Airysha. Namun begitu, sekali – sekala, bergurau senda adalah rahsia bagi rumah tangga yang mantap kan?

“ Suka amik kesempatan la awak ni...” gerutu Qaireena Airysha.

Kebaya yang tersarung di tubuh Qaireena Airysha ditanggalkannya. Kerana itu, tubuhnya yang menggigil kini sudah membeku. Sejuk tahap kritikal dah! Lantas kebaya itu diletakkan di atas sofa sementara menunggu ia kering.

Tengku Danial cuba melawan naluri kelakiannya yang semakin berombak melihatkan tubuh langsing Qaireena Airysha dengan hanya berbaju dalam itu. Nasib baik Qaireena Airysha masih memakai kainnya. Melihatkan keadaan isterinya itu, Tengku Danial terus menanggalkan kotnya lantas disarungkan di tubuh genit Qaireena Airysha.

Tengku Danial bergerak ke arah mejanya untuk menyudahkan tugasnya yang tergendala seketika tadi. Matanya dengan tekun asyik menghadap laptopnya. Qaireena Airysha yang berasa kasihan akan Tengku Danial, terus bergerak dan berdiri di belakangnya.

Aku nak urut dia atau tidak? Nak urut atau tidak? Kalau aku urut, aku dapat pahala dan title isteri mithali. Kalau tak urut, hanya dapat kemarahan Tengku Danial. Tapi, benarkah bahawa dia akan berasa marah terhadapku sekiranya aku tidak mengurutnya?

“ Kenapa Reena berdiri belakang Danny? Is there anything that you need?” soal Tengku Danial setelah berdiam buat kesekian lamanya.

Dia tahu rupanya bahawa aku sedang berdiri kat belakang dia. Hisy... memanglah dia tahu! Kan ke dia ada dua biji mata untuk tengok? Soalan tidak masuk dek akal betullah...

“ Err... awak nak saya tolong picitkan bahu awak ke? Kalau awak tak nak....”

“ Yes please...thanks sayang.” dengan selamba Tengku Danial mengucapkan perkataan keramat itu.

Dengan lembut, Qaireena Airysha memulakan picitan di bahu sasa Tengku Danial. Boleh terasa setiap ketul otot dan urat saraf di bahunya itu. Tengku Danial berasa sedikit lega selepas dipicit seketika oleh Qaireena Airysha.

“ Dahlah tu Reena. Jom, kita solat sekali nak?” ajak Tengku Danial.

Kedengaran bunyi azan dilaungkan menandakan waktu maghrib sudah masuk. Nyaman dan menenangkan sungguh suasana pada saat azan dilaungkan.

“ Nak!” dengan suara ceria, Qaireena Airysha bersetuju.

Qaireena Airysha memulangkan kot milik Tengku Danial kepadanya. Kelihatan lelaki itu masih mengusap – usap tengkuknya, mungkin kerana berasa sangat lenguh. Dengan pantas Qaireena Airysha menyarungkan kebayanya di tubuh genitnya.

Setelah mengambil wuduk, mereka menunaikan kewajipan mereka secara berjemaah. Suara Tengku Danial kedengaran lunak mengalunkan setiap patah kalimah ayat – ayat suci. Setelah memberi salam pada rakaat yang ketiga, masing – masing berdoa dengan kusyuk.

Ya Allah, andai kata jodohku adalah bersama Tengku Danial, engkau panjangkanlah jodohku bersamanya. Kau ampunilah dosa – dosaku Ya Allah, serta dosa – dosa suamiku. Engkau lindungilah rumahtanggaku daripada hasad dengki orang lain Ya Allah.Kau kukuhkanlah rasa cinta aku terhadapnya. Sesungguhnya aku mencintai lelaki ini selepasMu Ya Allah dan para rasulMu. Doa Qaireena Airysha dalam hati.

Air matanya bergenang. Dia tidak tahu mengapa dia berasa sungguh sebak pada ketika ini terutamanya ketika berdoa tadi. Dengan lembut, Qaireena Airysha mencium tangan Tengku Danial. Tengku Danial pula mencium dahi isterinya dengan penuh syahdu. Sunyi sungguh suasana pada ketika ini.

“ Hmm.... batal wuduk saya...”

Tengku Danial hanya tersenyum apabila mendengar kata – kata selamba Qaireena Airysha. Bekas air wuduk masih kelihatan di hujung rambut perangnya yang kelihatan sedikit hitam akibat basah.

“ Jom, balik rumah nak? Mummy dah tunggu tu, risau pulak dia nanti kalau kita balik lambat sangat. Sekarang pun dah dikira lambat tau...” Tengku Danial terus bangun daripada duduknya sambil memimpin tangan Qaireena Airysha.

“ Laa... mestilah balik. Takkan awak nak ajak saya pergi disko pulak? Mengarut tak kena tempat betullah awak ni...” gerutu Qaireena Airysha sambil tersenyum menyerlahkan kedua – dua lesung pipitnya.

“ Ada – ada je lah Reena ni...” Tengku Danial pula tersengih sendirian kerana berasa sungguh bahagia. Bahagia sungguh dia kerana berpeluang mengimamkan solat bersama isterinya buat pertama kali. Harap – harapnya akan berkekalan kebahagiaan mereka ini. Amin.


Friday, 6 July 2012

Suamiku Mr. Bean Manja BAB 16


BAB 16


“ Hmmm..... bau sedaplah mak masak ni. Apa ni?” Qaireena Airysha menjongketkan kakinya untuk mengintai masakan Mak Som di dapur.

“ Ketam masak lemak pedas cili api. Rysha makan pedas tak? Takut pula kalau mak masak pedas sangat.”

“ Makan.... Rysha orang utagha. Mesti makan punya. Siapa pulak yang suka makan pedas – pedas pulak ni? Dahlah Rysha tengok semua macam gaya mat salih aje. Takkan makan pedas?” Qaireena Airysha meletakkan dagunya di atas bahu Mak Som. Manja sungguh gayanya. Mak Som sungguh tersentuh kerana anaknya di kampung juga sering berbuat begitu terhadapnya.

“ Puan Sri makan. Selalu makan. Yang si Danial dengan Hanie tak makan. Suami Hanie tu makan kekadang aje, ye la sebab selalu sangat pergi outstation.” Mak Som menerangkan satu persatu kepada menantu baru di rumah agam itu.

“ Abang Danial tak makan pedas ek? Habis tu, apa yang budak tu nak makan nanti?” He... he.... he... tak makan pedas? Masa untuk balas dendam. Idea jahat sudah muncul!

“ Tu.... mak dah masakkan lasagna untuk Danial dengan Hanie.” kata Mak Som sambil menujukkan ke arah lasagna yang sedang berada di dalam oven.

“ Hebatlah mak ni! Sampai masakan orang barat pun boleh tahu masak. Bangganya! Mak, boleh tak mak ajar Rysha masak? Senang sikit kalau Abang Danial nak makan apa – apa.”

“ Boleh aje Rysha... bertuah si Danial tu dapat bini macam kamu. Pandai dia memilih.” turut terselit rasa syukur kerana anak bongsu dan manja majikannya itu akhirnya dipertemukan dengan seorang perempuan yang sungguh bertanggungjawab. Segala kerja rumah, semua Qaireena Airysha yang lakukan, walaupun ditegah olehnya beberapa kali.

Qaireena Airysha hanya tersenyum sumbing apabila dipuji begitu. Bunyi pintu yang kedengaran menandakan bahawa Tengku Danial sudah pulang ke rumah selepas waktu bekerja. Qaireena Airysha mengambil sepotong lasagna lalu menitiskan beberapa titis sos pedas di atas permukaanya.

“ Mak, yang ni Rysha letak untuk Abang Danial tau. Rysha letakkan di meja makan dulu ye?” Qaireena Airysha sudah mula mengatur langkah perlahan – lahan sambil memegang pinggan yang mengandungi lasagna berapi khas buat suaminya.

“ Terima kasih ye Rysha...” ucap Mak Som ikhlas.

“ Alaaa.... mak, yang ni kan memang tanggungjawab Rysha sebagai isteri kepada Abang Danial? So, no hal lah.. apa pun, sama – sama!” balas Qaireena Airysha mengikut gaya kumpulan Alleycats. Minat agaknya....

Aku melihat Tengku Danial meletakkan kotnya di atas sofa. Aku mengerekot ke arah meja makan lalu meletakkan pinggan buat suamiku itu. Aku berlalu ke arahnya lalu mencium lembut tangannya. Seperti biasa, dia akan mencium dahiku selepas itu. Aku suka!

“ Jom makan dululah. Kenapa awak lambat hari ni? Dah nak makan malam. Lunch makan tak?” Qaireena Airysha menarik tangan Tengku Danial ke arah meja makan. Kasihan pula dia melihat keadaan suaminya yang kelihatan agak letih.

Kesiannya dia.... hmmm.... kalau dia tak makan lunch, tak lawa dahlah body dia yang sasa itu! Akhirnya, Tengku Danial yang gagah akan menjadi cicak kubin! Naya sungguh dia disebabkan kesibukan bekerja...

“ Meeting dengan board of directors. Lunch dah makan, sedap tau. Danny makan nasi briyani. Rugi tau Reena tak ada...” Tengku Danial sengaja mengusik isterinya. Dia tahu bahawa makanan kegemaran isterinya itu ialah nasi briyani.

“ Memang rugi pun....” aku punyalah berlapar tunggu dia balik makan, dia sesedap aje makan briyani? Aku hanya mampu mengetap gigi kerana geram dan juga terliur dengan hanya mendengar nama briyani disebut. He... he... revenge is sweeter....

Semua ahli keluarga duduk di meja makan. Tengku Danial mengetuai bacaan doa sebelum makan. Semua orang kelihatan tidak sabar untuk menjamu selera. Dengan bacaan bismillah, semua orang mula makan. Mata Qaireena Airysha tidak lepas – lepas daripada memandang wajah Tengku Danial yang sedang berada di hadapannya. Wajah kacak itu sedang berubah merah. Tawanya dengan sedaya – upaya cuba ditahan.

“ Mak, lasagna ni mak masak macam biasa ke? Atau, orang lain yang masak?” Tengku Danial bertanya sambil mengelap peluh yang semakin merecik di dahi. Dia juga meneguk air sejuk di atas meja dengan rakus sampai habis.

“ Memang macam biasa pun mak masak. Kenapa? Tak sedap ke?” Mak Som kelihatan kehairanan dengan wajah Tengku Danial yang sudah berubah merah.

Tengku Danial melihat bahawa isterinya sedang tersenyum. Ahah! Mesti ini angkara bini aku. Katanya dalam hati.

“ Reena yang bawak makanan ni untuk Danny ke?” kini Tengku Danial sedang memandang tepat ke dalam anak mata Qaireena Airysha.

“ Ye... awak tak suka saya tolong bawakkan makanan ni untuk awak ke? Awak nak makan tak ketam masak lemak cili api tu? Ye la, memandangkan awak tanya macam tu pada mak. Saya rasa sedap aje lasagna tu?” Qaireena Airysha masih tidak berhenti tersenyum. Habislah dia malam ini. Semua yang berada di meja makan hanya mampu memandang pelik ke arah pasangan suami isteri itu.

“ Danny sebenarnya suka sangat kalau Reena yang amikkan makanan ni untuk Danny. Lagi suka kalau Reena dapat masakkan untuk Danny. Kan tak payah nak menyusahkan mak...”

“ Laa.... Danial, apesal cakap macam tu? Bini kamu ni dari siang sampai malam buat kerja rumah. Apa pulak yang menyusahkan mak? Menyenangkan mak adalah....” Mak Som membela menantu kesayangan Puan Sri pula. Membulat mata Tengku Danial apabila mendengarnya.

“ Betul tu Danny. Mummy pun dah suruh Rysha duduk diam – diam. Lagi menjadi – jadi pulak perangai dia. Mesti kena buat kerja. Yang Danny tu pun satu, sebelum kahwin nak bangun pagi kalau waktu belum sampai tengahari tak sah. Hisy.... terbalik pulak perangai kedua – duanya.” Puan Sri Arelia mula membebel.

“ Alaa mummy.... Rysha buat sikit aje kerja tu. Bukannya banyak pun. Mummy pun apa kurangnya, kan mummy dengan Kak Hanie yang tolong mak masak ketam lemak cili api tu. Adoi... main puji – puji orang la pulak my mummy kesayangan ni.” kata Qaireena Airysha merendah diri. Kalau ini berlaku di rumah ibunya, sudah pasti dihebohkan perkara ini di Facebook. QAIREENA AIRYSHA BUAT KERJA RUMAH TANPA PAKSAAN!.

“ Danny tak sangka...” perlahan kata Tengku Danial.

“ Apa yang Danny tak sangka?” tanya Qaireena Airysha.

“ Danny tak sangka yang Reena..... begitu rajin. Kuat. Tak lembik.”

“ Huh?! Lembik?! Who? Me?!” Qaireena Airysha seakan – akan tidak percaya akan andaian yang baru sahaja dibuat terhadapnya. Nafasnya sudah turun naik menahan rasa geram yang amat.

“ Uh huh....” Tengku Danial berkata selamba.

“ Danny, dari tadi akak tengok, kenapa muka Danny merah semacam aje?” Kak Hanie bersuara setelah sekian lama mendiamkan diri.

“ Abang pun tengok merah semacam. Kalau nak kata kau pakai mekap, tak logik pulak kan? Kalau nak kata lasagna tu pedas, abang rasa ketam masak lemak cili api ni lagi pedas. Lagipun, Hanie pun makan lasagna, tak merah pun muka dia?” Adam Zafran pula menyatakan kesangsiannya.

“ Tak ada apalah bang. Just, Danny rasa stres sangat lepas balik kerja tadi. Meeting pun lama tadi.” Tengku Danial menjeling tajam Qaireena Airysha. Qaireena Airysha hanya mempamerkan riak wajah tidak bersalah.

“ Kali pertama Reena dengar muka boleh jadi merah kalau stres. Siapa punya teorilah agaknya ini?” Qaireena Airysha masih lagi dengan niat mahu mengenakan suaminya.

“ Rysha.... Rysha tak tahu eh? Inilah dipanggil teori Tengku Danial Mukhriz.” Kak Hanie seperti dapat menghidu perkara yang sedang berlaku pada ketika itu.

“ Danny nak pergi mandilah. Nak tidur terus. I'm too tired. Reena naik atas cepat tau. Jangan lupa kemas meja ni, jangan asyik nak goyang kaki.” nada suara Tengku Danial seakan – akan merajuk. Tengku Hanie dan Qaireena Airysha hanya tersenyum sesama sendiri. Tersenyum mengejek!

“ Merajuk dengan your wife ke Danny? Be tough la bro...” Adam Zafran sengaja mengusik adik iparnya.

“ I am tough la.... Reena yang lemah – lembut.” Tengku Danial cuba membela dirinya lalu menyalahkan isterinya pula.

“ Hello, excuse me?! Reena pulak yang lemah – lembut? Nak fight tak?” Qaireena Airysha segera menekup mulutnya apabila menyedari keterlanjuran katanya. Alamak.... terlanjur sudah.....

Tengku Danial yang baru sahaja sampai di hadapan pintu lif terus terhenti langkahnya. Dia memandang Qaireena Airysha atas bawah. Biar betul minah ni? Nak fight dengan aku? Seriuosly? She's not joking right?!

“ Oh.... Danny okey aje. Where and when?” oh... ini akan menjadi sangat menyeronokkan!

“ Errr.... awaklah decide. Awak kan golongan para suami?”

“ Our room. Lepas awak selesai cleaning up the table.”

“ Malam ni ke? Awak tak nak tangguhkan?” lebih baik berunding dulu kan? Manalah tahu dapat minta lebih masa ke? Aku sebenarnya sudah longgar lutut pada ketika ini. Suami aku ni kan body macam Rain? Manalah nak setanding dengan aku yang cekeding macam model ni? Aduh....

“ No... no... malam ni jugak. Cepat sikit tau, Reena.” kata Tengku Danial sebelum terus berlalu menuju ke lif untuk naik ke biliknya. Sebenarnya dia amat tidak sabar dengan perlawanan antara dia dengan isterinya yang akan berlangsung seketika nanti.

Aku terus melangkah ke dapur untuk menolong apa yang patut. Ketika aku sedang membasuh pinggan mangkuk, bahuku dicuit dari arah belakang. Siapa lagi kalau bukan kakak ipar kesayanganku?

“ Airysha, kenapa yang muka Danny merah tadi? Pedas ek lasagna tu? Akak makan tak rasa apa pun? Melainkan.....” Tengku Hanie tersenyum penuh muslihat.

“ Hisy.... akak ni... mana ada Airysha buat apa – apa. Airysha cuma letakkan pinggan tu untuk Abang Danial. Itu aje.” Qaireena Airysha menyambung kembali perbuatannya membasuh pinggan yang tergendala seketika tadi.

“ Ye ke? Tiada siapa yang berani buat macam tu pada Danny tau, melainkan akak. So, kalau akak tak mendengki Danny, maksudnya ada makhluk lain yang buat macam tu kan?”

“ Errr..... buat apa kak?” dengan poyonya Qaireena Airysha bertanya kembali.

“ Entahlah.... orang yang buat sahaja akan tahu. Manalah akak nak tahu kan. Cepat bagitau! Airysha tahu kan? Kalau tak, akak geletek sampai kau pengsan!” Tengku Hanie mengugut Qaireena Airysha. Tangannya sudah diletakkan pada posisi untuk menggeletek. Makin gerun dibuatnya Qaireena Airysha.

“ Okey! Okey.... Airysha ada letak sikit sos pedas atas lasagna Abang Danial. Tapi sikit aje tau akak. Rasanya Abang Danial pun dah tahu yang itu kerja Airysha. Sorry ek kak...”

“ Buat apa nak sorry? Akak nak ucap terima kasihlah sebab kenakan si Danny tu. Dah lama akak tak kenakan dia.” Tengku Hanie amat berbangga bahawa adik iparnya itu sekepala dengannya. Jangan haraplah masakan dia begitu beramah dengan adik iparnya jika dia tidak sekepala dengan otak gila – gilanya.

“ Akak.... wish me luck.” suaranya sedikit bergetar tatkala menyebut beberapa butir perkataan itu. Qaireena Airysha begitu bimbang sekiranya Tengku Danial melakukan apa – apa terhadapnya. Dulu, iyelah dia tidak takut kerana Tengku Danial itu bukan suaminya. Sekarang, apa pula dia hendak lakukan jika lelaki itu menuntut haknya sebagai seorang suami? Parah....

Dengan malasnya Qaireena Airysha menekan punat lif. Sesampainya di tingkat empat, hatinya mula memainkan rentak tidak sekata. Tombol pintu mahal itu dipulasnya perlahan – lahan. Terkejut beruk dia apabila melihat comforter dan selimut tebal telah dihamparkan di atas lantai.

Eee.... apa pulak mamat ni nak buat? Hisy.... kata nak fight? Takkan nak fight on the floor? Lebih kepada 'tumbling' on the floor adalah. Naik gerun aku! Aku mencari kelibat suamiku merata – rata, namun tidak pula aku melihatnya.

Pada saat mata bundarku tertancap pada tubuh Tengku Danial yang hanya memakai tuala separas lutut, aku dapat merasakan darah hangat menyerbu ke mukaku. Tengku Danial kelihatan sungguh maco dengan sebelah tangannya sedang mengelap rambut perangnya yang basah. Lebih menggoda apabila aku dapat melihat butir – butir jernih air menuruni tubuh sasanya.

Kenapa kau buat aku gila bayang kat kau Danial?! Argh.... dengan terpaksa, aku menggagahkan lututku untuk berjalan menuju ke bilik air untuk menukar kepada pakaian 'fight' aku. Aku mengambil seluar trek dan t – shirt berwarna hitam bersamaku. Tiba – tiba, tanganku direntap oleh Tengku Danial.

“ Auch... sakitlah! Sabar boleh tak? Mana aci? Belum mula fight lagi tau....” Qaireena Airysha mengelus – ngelus perlahan pergelangan tangannya. Rasanya sungguh perit. Oh.... ini maknanya dia perlu lebih berhati – hati memandangkan lelaki ini sungguh kuat kuasanya.

“ Aci ada kat India la. Sorry.”

“ Untuk?”

“ Dah terbiasa sangat cakap aci ada kat India. Dengan sebab tarik tangan sayang tadi. Sikit aje abang tarik tadi, sayang lembik sangatlah....” secara tidak sengaja, Tengku Danial telah terlepas cakap perkataan abang dan sayang. Langsung dia tidak menyedarinya.

“ What?!” Qaireena Airysha sedikit terkejut dengan panggilan abang dan sayang yang telah digunakan oleh Tengku Danial sebentar tadi. Sebenarnya terkejut juga dengan andaian suaminya yang senang – senang telah mengatanya lembik. Huh!

What?! Dia.... baru cakap aku sayang? Dan dia pulak jadi abang? Gila ke apa dia ni? Wow, aku perlu akui, jantung aku tidak pernah bergetar hebat seperti ini sebelum ini. Romantiknya.... ahh...kalaulah tiap – tiap hari aku macam ini... Jauhnya kau berangan Qaireena. Isy! Tak mungkin... aku rasa dia hanya teringatkan makwe lama dia kut... Aduh, merananya hatiku ini!

“ Danny want Reena tukar pyjamas yang kita beli hari itu. Ala.... yang comel bercorak teddy bear tu? Takkan tak ingat Reena sayang? Nyanyuk betullah bini aku....” gumam Tengku Danial kepada diri sendiri. Dia terus berlalu ke almari untuk mengambil baju tidur yang dimaksudkannya itu. Saiz yang kecil itu dihulurkan kepada Qaireena Airysha sementara dia menyambung misinya untuk memakai pakaian comel itu di tubuh sasanya.

Terbeliak mata Qaireena Airysha menonton adegan tidak senonoh yang sedang dipertontonkan oleh Tengku Danial itu. Dengan selamba Tengku Danial menanggalkan tualanya lalu menyarungkan baju tidur itu ke tubuhnya. Tengku Danial hanya tersenyum sendirian memandangkan isterinya masih lagi terpaku melihatnya dalam keadaan yang kurang sempurna ini.

Hisy... patut bergambar untuk majalah Playboy aje mamat ni! Tak boleh.... tak boleh... suami aku, hanya untuk tontonan aku sahaja! Sempat lagi Qaireena Airysha bermonolog kepada dirinya.

“ Reena? Are you there? Reena suka eh tengok Danny change? La.... kenapa tak beritahu Danny? Boleh Danny buat free show untuk Reena tiap – tiap hari....”

“ Tak payah! No need.... errr.... saya nak tukar baju dululah. Awak..... err.....tunggu ye?” dengan gugupnya Qaireena Airysha bersuara. Setiap kali diusik dengan perkara tidak senonoh begitu oleh Tengku Danial, makin gugup dia menjadi. Tengku Danial pula berasa sangat terhibur setiap kali dia mengusik wanita itu. Makin galak pula dia tersenyum sendirian apabila terkenangkannya ketika berada di pejabat.

Dengan membuka langkah kuda – kudanya, Qaireena Airysha berlari ke bilik air lalu secara tidak sengaja menghempas pintu bilik air itu.

Lajunya jantung aku ni.... silap hari bulan boleh terkeluar agaknya! Aku melekapkan tanganku di atas dadaku lagi, masih lagi berdegup dengan kencang. Hisy..... ubat guna – guna apa yang kau gunakan kat aku Danial?! Sampai naik gila kau buat aku. Sampai tidak keruan aku tiap kali memandang wajah polos dan comelmu Danial. Mungkin bukan polos, tetapi... maco! Perkataan yang paling tepat ialah maco, lebih – lebih lagi dengan lesung pipit dia yang dalam itu.... Huh.... cair aku....

Qaireena Airysha menjengulkan kepalanya ke luar. Tengku Danial sedang menunjukkan ekspresi serius kepadanya. Hilang semua kecomelannya. Tetapi tetap maco!

“ Okey... saya dah bersedia. So.... awak masih nak fight ke? Awak tahu kan masih mempunyai masa untuk mengundur diri?”

“ Nope. Sinilah.... jangan lengah – lengahkan masa. I know what you're trying to do. No mercy. Argh!!!!” dengan satu libasan sahaja, tangan sasa Tengku Danial sudah mencengkam kuat pinggang Qaireena Airysha. Mahunya patah pinggang kecil itu nanti! Wajah Qaireena Airysha sudah terlekap dengan kemas di dada bidang Tengku Danial yang kelihatan sungguh comel dalam pyjamas bercorak teddy bear itu.

“ Danial! Janganlah kasar sangat. Saya ni kan perempuan yang wajib awak hormati tau... lagipun, saya ni jugak isteri awak kan...”

“ So?” selamba Tengku Danial soalnya kembali.

Baru sahaja Qaireena Airysha mendengus tanda tidak puas hati, dalam sekelip mata dia sudah berada di atas comforter yang dibentang oleh Tengku Danial sebentar tadi. Kedua – dua tangan Qaireena Airysha dipegang ke lantai menjadikannya easy target buat pemburu yang tidak berbelas kasihan langsung terhadapnya.

Mataku kupejam rapat. Hembusan hangat nafas lelaki itu kian kurasakan hangat menyapa pipiku. Nafasku tercungap – cungap menahan lelah. Aku kini diselubungi rasa takut. Macam mana kalau dia nak tuntut hak dia sebagai suami? Ah, sudah tentu aku tidak mampu menolak lagi. Aku belum bersedia.....

“ If you're my wife then.....”

“ Then?!” Qaireena Aiysha menyoal kembali sebelum sempat Tengku Danial menghabiskan ayatnya.

“ Hisy.... cakap tu memang Reena nombor satu! Diam kejaplah....”

“ Okey.” sekali lagi Qaireena Airysha menyampuk Tengku Danial. Mata biru kehijauan milik Tengku Danial ditatapnya lama. Tubuh Tengku Danial masih menindih tubuhnya.

“ Tak ada apa – apalah. Saja.” dengan bersahaja, Tengku Danial mendaratkan kepalanya di atas dada Qaireena Airysha. Bagaikan dihempap dengan batu berwarna perang, terkejut dibuatnya Qaireena Airysha.

Pelik betullah aku tengok laki aku. Pertama, Danial nampak penat tahap dewa tadi. Kedua, dia kelihatan serius semacam. Ketiga, berteka – teki dengan aku. Keempat, manja pula gayanya. Ah.... biarkanlah. Mungkin penat sangat.

Qaireena Airysha mengusap perlahan rambut suaminya. Rambut suaminya yang lembut dan perang itu diusapnya dengan penuh kasih. Aii.... dah kena penangan cinta agaknya minah ni.

“ Danial, mata awak cantiklah. Mana awak dapat ni? Kalau nak cakap mummy, mata mummy hijau total. Daddy awak pulak macam mana?” entah muncul dari arah mana soalan itu dari benaknya pun tidak ketahui. Yang dia pasti, dia sememangnya dia amat tertarik dengan keindahan sepasang mata milik Tengku Danial.

“ Daddy? Hmm.... daddy bermata biru, so I got the best of both worlds. Hijau pun ada, biru pun ada. Kan Danny dah cakap, Danny memang comel!” dengan bongkaknya Tengku Danial mengaku dirinya comel. Tapi memang comel pun....

“ Perasan! Saya cakap mata awak je. Bukan tuannya!”

“ Ye la... Reena nak berapa orang anak?” kadang – kadang dia perlu beralah juga demi isteri kesayangan. Sudahnya, soalan cepumas juga yang terkeluar melalui bibir seksi itu!

“ Hmm..... asalkan ada rezeki, saya tak kisah langsung. Sebab anak tu kan anugerah Allah. Takkan nak tolak anugerah pulak kan? Apa punya soalan la....”

Bicara Qaireena Airysha terhenti sebaik melihatkan senyuman nakal plus comel Tengku Danial. Berkerut keningnya. Lantas sebuah cubitan mak ketam dihadiahkan buat suami yang terlebih gatal...

“ Auch.... janganlah garang macam ni. Nanti perangai garang tu turun pulak dekat anak kat dalam perut tu,” makin galak Tengku Danial mengusik Qaireena Airysha. Tangannya diletakkan atas perut Qaireena Airysha, namun ditepis pantas. Wajah Qaireena Airysha sudah berubah kelat.

“ Mana ada anak dalam perut? Buat anak pun belum....” cepat – cepat Qaireena Airysha menekup mulut lasernya.

“ Belum lagi kan? So, apa kata kita buat anak sekarang? Jom! Let's have some fun!” mata Tengku Danial bersinar sebaik sampai ke topik 'itu'.

“ Banyaklah awak punya buat anak! Hurgh..... mengantuknya. Bangunlah Danial. Saya dah mengantuk ni. Dahlah awak bazirkan masa saya dengan kata nak fight. Last – last, kepala awak yang tersembam atas saya.” rungut Qaireena Airysha. Namun jauh di sudut hati, dia amat suka diperlakukan begitu oleh Tengku Danial.

“ Ummm... Danny tired la. Kita tidur bawah ajelah, okey?” lembut suara Tengku Danial bertanya.

“ Hmm....”

Malam itu berlalu dengan dengkuran halus milik sang suami dan si isteri. Kedua – duanya tidur berpelukan. Masing – masing tidur lena dalam kehangatan dakapan masing – masing, tanpa gangguan. Malam itu melakarkan sejarah buat kedua – keduanya. Siapa sangka bendera kedamaian akan diangkat secepat begini? Hmm.... nampaknya, perjalanan hidup antara Qaireena Airysha dan Tengku Danial masih jauh lagi.