My Cute Buddies!

Wednesday, 30 May 2012

Suamiku Mr. Bean Manja BAB 13


 BAB 13

Mak....ketatnya baju pengantin ni. Aku harus akui, baju rekaan Vera Wang ini memang nampak sungguh anggun di tubuh langsingku. Tapi, ketat sangatlah pulak. Kasutku pula, rekaan Jimmy Choo. Semuanya ditaja oleh Izzat. Ya, memang aku akui aku tak nak ambil tahu tentang bakal suamiku pada mula – mulanya, tetapi rasa ingin tahu aku semakin memakan diri pula. Nasib aku juga kena kahwin dengan Izzat. Hmmm.... nampaknya, memang sumpah memakan diri. Sekarang siapa yang kena makan? Aku juga....

“ Ibu.... panaslah pakai baju ni. Bila Rysha nak kahwin ni? Nak buka baju....” sungut Qaireena Airysha manja sambil melentokkan kepalanya atas meja solek yang berada di biliknya yang bertema Inggeris.

“ Ya Allah budak ni! Berapa kali aku nak cakap, rosaklah mekap cantik aku tu... duduk senyap – senyap!” arah mak andam kepada Qaireena Airysha. Dilihatnya mak andam sedang membebel sendirian sambil menempek lebih mekap ke muka Qaireena Airysha.

“ Ibu... tengoklah Hitler Andam ni....”

“ Celopar sungguh kau budak!” Qaireena Airysha mengerang kesakitan apabila kepalanya ditekan dengan kuat oleh mak andam.

“ Rysha....tahan sikit ye? Kak Sya, pelan – pelan sikit dengan anak saya tu. Dia memang manja sikit.” Puan Wan Noor Hidayah cuba sabarkan mak andam yang semakin baran melayan kerenah Qaireena Airysha.

“ Bukan manja sikit, tapi manja banyak!” mak andam tidak sudah – sudah membebel.

“ Ibu...tengoklah mak andam ni....”

Tiba – tiba pintu dikuak dari arah luar. Afifah sedang terjengul di muka pintu. Sempat lagi dia mempamerkan muka comelnya yang sempat dimekap oleh mak andam tadi. Nak juga dia kelihatan anggun dan cantik!

“ Ehem...ehem....pengantin lelaki dah tunggu kat bawah tu. Semua tengah tunggu kau aje Rysha. Mak Wan, nanti bawak budak ni turun cepat sikit eh. Nanti tak kahwin pula jadinya.”

“ Okey....jom, kita turun Rysha?” tanya Puan Wan Noor Hidayah lembut kepada anaknya. Bimbang pula mood pengantin yang kena kahwin paksa ini. Puan Wan Noor Hidayah juga dihurung rasa bersalah kerana menipu kepada anaknya tentang siapa pengantin lelaki itu. Haaa....kan susah kalau dia tak nak kahwin? Nama Izzat juga yang keluar. Kesian....

“ Ibu... Rysha takutlah. Ibu pegang tangan Rysha tau..”

Qaireena Airysha menggenggam kuat tangan ibunya. Mungkin juga bimbang akan jatuh kerana pada ketika itu dia sedang memakai kasut tinggi yang direka khas buatnya. Sampai sahaja di anak tangga terakhir, matanya segera tertancap pada raut wajah yang amat dikenalinya.

Puan Sri Arelia? Aik? Apa yang mummy Kak Hanie buat kat rumah aku? Mungkin...mungkin kerana Izzat tu kan kerja dekat syarikat Mr. Bean tu? Sayang sungguh Izzat pada majikan dia ye, sampai jemput ke majlis pernikahan dia. Puan Sri pun sanggup datang dari jauh semata – mata nak tengok si Izzat ni bernikah. Fuh! Tabiklah kat dia.... Aku terseyum manis apabila Puan Sri memandangku. Penuh keibuan sahaja aku tengok wajahnya memandang aku. Okey... sambung jalan lagi. Aku mengambil tempat di belakang Izzat.

Bummm! Sekali lagi aku terpempan. Kapten Adam Zafran dengan Kak Hanie? Sekali dengan Irfan Zafriel? Apa yang mereka buat di sini? Jangan – jangan mamat sengal tu pun ada dekat sini. Aku rasa kan, Izzat tu memang pekerja yang sangat berwibawa. Sampai satu family bos dia boleh datang nak tengok dia kahwin. Tapi....bos dia tak datang pun. Eloklah tu! Tak payah aku nak menghadap muka dia!

Tuk kadi berdehem sebelum memulakan bicaranya. Jantung aku sudah memainkan rentak yang tidak menyenangkan. Relaks....relaks...istighfar... aik? Kenapa rambut Izzat berwarna perang? Baru hari itu aku nampak dia dan rambut dia itu berwarna hitam. Aku belum rabun lagi! Okey,mungkin dia warnakan rambut dia? Relaks....relaks....

“ Aku nikahkan dikau, Tengku Danial Mukhriz Bin. Tengku Danish Muzaffar dengan Nur Qaireena Airysha Binti Hakimi Nordin dengan mas kahwinnya lima ratus ringgit tunai.”

Aku seperti dipanah petir pada ketika itu. Ibu! Sampai hati ibu. Macam mana sekarang ni? Takkan nak bangun kot? Pasang rancangan Qaireena Airysha, cepat! Cepat! Nak lari tak? Hisy...macam mana kalau aku malukan ibu dan ayah aku. Ahhhh.... dah terlambat dah.

“ Aku terima nikahnya Nur Qaireena Airysha dengan mas kahwinnya lima ratus ringgit tunai.” dengan sekali lafaz sahaja, aku sudah sah menjadi milik Mr. Bean itu! Ops! Tengku Danial...

Aku hanya menundukkan wajahku. Aku malu sebenarnya. Pandainya dia cakap suruh jangan burukkan bini dia. Padahal, akulah bini dia! Aku rasa seperti diperbodohkan. Rasa seperti ditipu hidup – hidup.

Qaireena Airysha menyalami dan mencium tangan Tengku Danial yang sejuk itu. Tangan kedua – duanya sungguh sejuk.

“ I'm so sorry....I didn't mean it. Sorry kay?” Tengku Danial membisik rapat di telinga Qaireena Airysha. Meremang bulu tengkuk Qaireena Aiyrsha apabila dibisik dengan nada romanrik begitu. Lebih payah apabila lelaki itu kelihatan sungguh kacak, terlebih kacak pun ada!

Tengku Danial mencium dahi Qaireena Airysha lama. Hampir – hampir menitis air mata lelakinya kerana wanita yang amat disayanginya itu sudah sah menjadi miliknya. Tidak sanggup dia menyakiti wanita yang sedang berada di hadapannya ini. Selepas itu, Tengku Danial mencium pula kedua – dua kelopak mata isterinya itu. Cukup lembut sekali, penuh kasih sayang.



PADA sebelah petang pula, sesi fotografi bersama ahli keluarga dijalankan. Sekarang pula sesi fotografi antara aku dan Tengku Danial. Nervous pula aku dibuatnya. Tangan si Danial ni pula asyik – asyik melekat pada pinggangku yang ramping.

“ Rapat lagilah...ayoyo..you all macam belum kahwin la. You Reena, itu you punya husband la, kenapa mau malu – malu lagi? Danial, you kenalah berani sikit. Cepat! Pegang you punya bini punya pinggang. Rapatkan muka you lagi Danial. Lagi....lagi...lagi....haa..stop! Macam inilah cantik! Stay there. Stay...stay...yup! That's beautiful. Okey...semua selesai.” satu – satu juga pak cik photographer ni nak cakap. Buat seketika, bibir Tengku Danial hanya beberapa inci sahaja daripada bibir Qaireena Airysha. Nasib baik si suami dapat kawal dirinya....

“ Jom makan Reena. Danny lapar la..” rengek Tengku Danial manja.

“ Fine....”

Tengku Danial mencedokkan nasi untuk isterinya. Dia menuangkan air buat Qaireena Airysha, selepas itu dia mencedokkan lauk pula untuknya. Qaireena Airysha pula hanya membisu seribu bahasa. Meluat pula dia berasa dengan lakonan yang terlebih baik yang ditunjukkan oleh Tengku Danial.

“ Saya boleh buat sendirilah....” gerutu Qaireena Airysha. Kini baru dia sedar bahawa dia sedang memakai sarung tangan. Aduh....kena balik kat aku!

“ Macam mana awak nak makan. Kan tangan awak tu macam zombi. Berbalut sana sini. Meh sini. Jangan melawan cakap suami.” arah Tengku Danial tegas kepada Qaireena Airysha. Dia mengisyaratkan supaya Qaireena Airysha membuka mulut bagi membolehkannya menyuapnya. Sebenarnya dia boleh sahaja menyuruh Qaireena Airysha makan menggunakan sudu, namun sengaja dia mahu mengusik isterinya itu.

“ Bencilah.....” suaranya amat perlahan namun dapat ditangkap oleh Tengku Danial.

“ Aiii....apa tu? Danny tak dengar la....”

“ Tak ada apa – apa pun...hisy!” malam ni macam mana? Takkan aku nak kena ehem ehem dengan dia? Minta selisih malaikat 44! Tak mahu aku!



AHH....penat sungguh aku rasa pada hari ini. Seampai sahaja di bilik aku yang berada di tingkat tiga banglo milik ayahku, terus aku rebahkan diriku atas katil dan baring menelentang. Tudung sudahpun aku lucutkan daripada kepalaku. Kini, aku hanya ingin merasakan nikmat angin sejuk menerobosi kepalaku.

Tok...tok...tok..

Siapa pula yang datang ni? Takkan Kak Hanie? Kak Hanie kan tidur di bilik tetamu dengan suaminya? Tengku Danial pula akan tidur bersama – sama adikku. Oh! Aku terlupa pulak Afifah yang akan datang untuk tidur bersamaku. Kesiannya kena tunggu lama di muka pintu..

“ Ahh!!!!” terus aku menjerit apabila aku lihat muka handsome Tengku Danial di hadapanku. Bukan itu yang memeranjatkanku, tapi kedudukan mukanya yang begitu hampir denganku. Aku terjatuh ke belakang namun sempat disambut oleh suamiku. Buat seketika, aku berasa sungguh selamat dalam kehangatan pelukannya.

“ Apa yang awak buat ni? Bukan ke awak sepatutnya tidur dengan adik saya?” pertanyaan Qaireena Airysha itu dibiarkan sepi begitu sahaja. Tengku Danial sungguh terpaku melihat rambut isterinya yang panjangnya sehingga pinggang itu.

“ Helo.....are you still there?”

“ Ah?! Oh! Sorry!” terus tubuh Qaireena Airysha dilepaskan menyebabkan isterinya itu terjatuh ke bawah. Qaireena Airysha mengerang kesakitan.

Apa punya laki la ni....aku ingatkan baru sahaja nak berlangsung adegan macam dalam filem Hindustan tapi, aiseyman...laki aku ni macam Mr. Bean. Tak boleh nak jadi romantik langsung!

“ Awak ni...kalau dah pegang elok – elok tu janganlah lepaskan. Sakit tau! Habis tu, kenapa awak datang sini? Nak tengok muka saya yang comel ni? Ke awak nak duduk kat library kat depan tu?”

“ Tak....Danny nak minta maaf sebab tampar Reena hari tu...” tertunduk – tunduk Tengku Danial ketika dia mengucapkan kata – kata maaf buat isterinya.

“ Itu aje? Hisy...buat kalut betullah awak ni..”

“ Awak maafkan saya tak?”

Biar betul dia ni? Minta maaf, lepas tu tanya sama ada aku maafkan dia atau tidak? Macam tak ikhlas aje...

“ Ye la...whatever..”

“ Look at me when you're talking!”

Pulak dah? Aku memang tak boleh pandang mata dia yang terlebih lawa tu lama – lama... buang karan aje suami aku ni! Meh cini, power punya tenungan aku hadiahkan buatmu!

“ Dah? Puas? Now, go!”

“ Can I sleep with you? Danny takutlah... got ghost in your daddy's house..”

“ Jangan nak mengada! Go! Biar ghost tu makan you!” bila masa panggilan aku bertukar lagi ni? Tengok? Tak pasal – pasal dah keluar perkataan you tu.

“ You are so mean to me...”

“ I wouldn't if you hadn't slapped me that day.”

“ Danny is so sorry.”

“ Baliklah dengan sorry awak tu.”

“ Danny won't go until Reena forgive me.” matanya sedikit bersinar di bawah cahaya malap lampu di luar bilik tidurku. Lelaki ini benar – benar menguji kesabaranku. Bukankah tadi aku sudah memaafkannya?

“ Ye la...tadi kan saya dah maafkan awak. Tolong jangan ungkitkan balik boleh tak? Saya dah letih ni dan nak tidur. Esok kena naik flight pulak nak pergi KL. Awak pun pergilah tidur. Tak manis kalau orang tengok kita macam ni malam – malam.” nada suaraku cuba sedaya upaya dilembutkan. Aku tahu kini yang berada di hadapanku ialah suamiku.

“ Okey. Danny pun nak tidur. Goodnight Reena. Dream of me. Assalamualaikum.” terus dia berlalu tanpa berkata apa – apa. Itu aje? Aku mengharapkan.....isy! Takkan goodnight kiss kot? Aduh....aku sudah dijangkiti penyakit angau!

Selepas beberapa minit, kini barulah aku nampak kelibat Afifah masuk ke dalam bilikku.

“ Baru kau nak sampai? Kau tahu tak berapa lama aku tunggu kau?”

“ Alaaa....takkan aku nak ganggu sesi suami isteri bercakap kot? Siap ada adegan filem Hindustan la! Wah....so sweet...”

“ Kau skodeng aku ek? Jahat! Jahat!” aku membaling bantal ke arah Afifah. Skodeng aku pulak kerja dia?!

“ Mana ada....tadi aku cuma terserempak, aku tak niat pun nak ganggu sesi privasi suami isteri. Itu pun tak boleh ke? Sensitif betullah kau ni lepas jadi bini orang. Huh...”

“ Malaslah nak amik tahu. Dah. Aku nak tidur. Meh tidur sebelah aku. nanti aku rindu pulak dekat engkau..” aku menepuk tempat tidur di sebelahku.

“ Ye la...lepas ni, dah ada orang lain yang nak temankan kau. Syok ye kau, dapat laki hencem. Kau doakan untuk aku pulak tau...”pesan Afifah sebaik merebahkan kepalanya atas bantal.

“ Whatever...aku mengantuk. Auuuhh......” aku menguap dan terus menutup mataku. Aku terlalu letih hari ini dan terlalu banyak kejutan yang aku terima buat hari ini. Cukuplah....sekarang, aku cuma mahu merehatkan kepala aku dan memikirkan cara untuk 'sayangkan' Mr. Bean manja aku tu.




1 comment:

surat layang untukku:-)