My Cute Buddies!

Tuesday, 20 May 2014

30 Hari Mengejar Kebahagiaan BAB 23


BAB 23

“ Kenapa nak kena memancing malam-malam jugak? Siang tak boleh ke awak?” dari tadi Maya asyik merungut kerana 'terpaksa' dan dipaksa mengikuti Megat Andrian memancing pada waktu malam. Kakinya dihentak-hentak di atas permukaan perahu itu sebagai tanda protes. Teroleng -oleng perahu yang dikemudi oleh Megat Andrian.

“ Habistu? Dah benda tu akan bangun pada waktu malam. Siang nanti diorang tidur la..”

“ Tak ada logika langsung alasan awak tu!”

“ Awak yang nak pergi memancing sangat kan?!” sindir Megat Andrian.

Memanglah pada mulanya Maya memang teringin sangat untuk pergi memancing. Hasratnya, ingin menangkap ikan dan memasaknya sendiri. Tapi....yang diingininya ialah memancing pada waktu siang, bukannya malam! Malam apa yang nampak?!

Terpaksa juga dia mengikut Megat Andrian ini. Siap membawa baju untuk tidur di dalam rumah perahu nanti. Entah selesa ataupun tidak. Jenuh juga Megat Andrian hendak memberi alasan kepada tok wan yang sudah membebel dalam bahasa Kelantan. Entah-entah tok wan sedang memakinya ya tidak? Apa motif Megat Andrian membawanya ke sungai malam-malam begini? Tak ke bahaya namanya itu?!

Hampir-hampir sahaja Maya terjatuh akibat pergerakan perahu yang tidak menentu itu. Nasib baiklah sempat Megat Andrian memeluk pinggangnya dengan lengan kirinya. Tangan kanannya itu pula digunakan untuk mendayung perahu tersebut.

Sebenarnya tak adalah teruk sangat duduk dalam perahu ni. Malam-malam. Gelap. Berdua-duaan dengan lelaki hot. Hubungan yang halal. What could possibly go wrong?

Maya tersenyum sungging. Sengaja tangannya mengusap bulu-bulu halus di tangan Megat Andrian. Kemas dan rapi. Bau badan lelaki itu yang cukup mengasyikkan...No. No. perkataan yang tepat ialah memabukkan. Ya, memabukkan....

“ Ehem...ehem...” Megat Andrian berdeham. Tidak mahu terlalu hanyut dengan isterinya itu.

“ Apa? Potong stim betullah awak ni....” bebel Maya.

“ Kita dah sampai. Jangan asyik berangan. Karang jatuh dalam sungai saya tak nak tolong!” ugut Megat Andrian. Pegangannya pada pinggang Maya sudah dilepaskan. Sauh dijatuhkan untuk mengelakkan perahu mereka terhanyut lebih jauh ke dalam laluan anak sungai itu.

“ Tak nak tolong sudah! Bapak duyung kan ada? Tak ada bapak duyung, anak duyung yang hot tu pun boleh selamatkan saya!” bantai ajelah si Maya oii..

“ Ek eleh... riak pulak dia! Tak habis-habis dengan hot dia tu! Gedik betullah awak ni. Mana ada duyung wujud?!”

“ Mana awak tahu dia tak wujud?”

“ Saya tahulah!”

“ Auta aje awak ni!”

“ Duyung yang paling hot kat sini ialah saya! Me, and nobody else!” Megat Andrian mendabikkan dadanya,bangga.

“ Ye la tu....” Maya mencebikkan bibirnya. Malas mahu membalas kata-kata suaminya. Kenapa malas? Ayat dia yang terakhir itu ada benarnya jugak...aww....

Maya memerhatikan sahaja Megat Andrian yang mengeluarkan peralatan memancing. Kelihatan seperti lelaki itu sememangnya sudah biasa dengan semua ini. Mungkin juga arwah tok ayah sudah menurunkan segala ilmu warisannya kepada cucu kesayangannya ini. Nampak tidak kekok langsung dengan suasana kampung ini. Cuma yang aneh sedikit mungkin kerana wajah Megat Andrian yang sebiji mat salih kerana mewarisi genetik dari ibunya. Kacak sungguh!

“ Apa tengok-tengok? Ada hutang ka?” tidak keruan Megat Andrian apabila ditenung sebegitu oleh Maya. Malu pula dia rasakan.

Maya tersentak dengan sergahan Megat Andrian itu namun tidak diendahkannya langsung. Dia mengambil tali pancing yang sudah dipasang dengan umpan dan melabuhkan punggungnya di bangku kecil yang diletakkan di bahagian kanan perahu itu.

“ Saya nak memancing kat sini. Awak, pergi sana. Jangan kacau saya tau! Nanti ikan-ikan saya lari!”

“ Okey. Jangan nak ek sangat Lisa.... kita tengok siapa yang dapat lagi banyak hasil!” cabar Megat Andrian. Tubuhnya membelakangi Maya. Sekali-sekala dia mencuri pandang ke arah Maya yang kelihatan khusyuk memancing.

Malam yang pekat itu sungguh sunyi tanpa sebarang bunyi. Cahaya yang suram daripada lampu kalimantang tidak mampu menghilangkan rasa seram yang mula menghantui. Bunyi cengkerik membuatkan bulu roma di tangan Maya menegak. Masa itu jugalah dia hendak teringat pada cerita-cerita seram yang pernah diceritakan kak longnya dulu.

Megat Andrian menarik tali pancingnya. Mengena! Sekali lagi ditariknya, mengena lagi! Sudah lebih dua belas kali tali pancingnya ditarik dan semuanya mengena! Maya di sudut sana sudah tidak betah duduk sendirian apatah lagi dalam keadaan malam yang menyeramkan itu. Satu sahaja tali pancingnya mengena, itupun dapat seekor anak sotong.

Megat Andrian sudah membuat tarian kemenangannya. Melihatkan muka masam Maya menambahkan lagi kemanisan kejayaannya itu. Pinggangnya digelek-gelek gaya Shakira. Sekali pandang,nampak macam orang yang kurang siuman. Dua kali pandang, nampak seperti dia sedang menggoda isterinya itu dengan tarian itu.

'Hesy... apa pasallah ikan tak nak makan umpan aku ni? Sama aje umpan yang aku guna dengan laki aku! Port dia tu lubuk ikan ke? Tak boleh jadi ni!' gerutu Maya dalam hati.

Punggungnya diangkat perlahan. Langkahnya perlahan diatur ke arah Megat Andrian. Dia cuba untuk mengintai di sebalik baldi yang mengandungi 'hasil' tangkapan suaminya itu, namun ditutup pula dengan sehelai kain buruk. Takut agaknya kalau ikan dia melompat masuk sungai balik!

Maya teragak-agak untuk memanggil Megat Andrian. Megat Andrian yang sudah lama menyedari kelibat Maya di belakngnya hanya buat tak tahu sahaja. Sengaja mahu menguji tahap egonya isterinya itu. Pasti wanita itu datang kepadanya untuk.....

“ Awak.... kenapa saya tak dapat ikan langsung? Boleh saya duduk sini tak? Awak pergilah sana... awakkan gentleman..” pujuk Maya.

“ Tak boleh! Tadi awak ek sangat, kononya boleh dapat lagi banyak hasil daripada saya? Apa dah jadi Cik Lisa sayangku?”

Sayangku? oh... hormon gedik Maya sudah mari!

“ Alahh... susah-susah aje, saya nak memancing dengan awaklah. Okey, saya mengaku, awak lagi hebat memancing! Puas hati? Now, saya nak jugak dapat ikan! Dapat seekor sotong tu boleh buat apa? Tak menyelerakan la...”

“ Tak menyelerakan? Mengada-ngada betul! Habistu? Nak ikan jaws ke?”

“ Hmm... boleh jugak! Mata dia...”

“ Seksi kan? Saya dah agak awak nak cakap yang itu.” cantas Megat Andrian.

“ Memang pun! Agaknya semua ikan yang awak dapat ni ikan betina tak?” tangan Maya cuba menyelak kain buruk di atas baldi merah itu. Akibatnya...

Paap! Tangannya ditampar oleh Megat Andrian. Melepaslah kau nak tengok ikan-ikan tu Maya....

“ Janganlah...nanti diorang takut tengok awak yang tak cantik ni...” selamba sahaja Megat Andrian mengutuk isterinya yang hot,cun meletop itu!

Maya sudah mengherotkan bibirnya. Marah agaknya wanita itu pada ikan-ikan gatal itu.

“ Dah agak dah! Memang ikan betina kan? Tengok awak yang....”

“ Tengok saya yang seksi buat diorang panasaran kan? Awak nak cakap yang itu kan,i suppose? Dahla... dengan ikan pun nak cemburu ke? Tahulah yang awak tu memang sayang gila dekat saya. Tak payah nak over sangat nak menunjuk.” matanya tetap pada sungai. Sedar dirinya sudah terlebih cakap yang bukan-bukan,Megat Andrian mendiamkan dirinya. Tidak, dia tidak maksudkan begitu! Entah kenapa, dia suka apabila Cik Lisanya manja begini... gedik itulah yang membuatkan hatinya....

“ Cemburu? Excuse me....saya tak perlu cemburu nak tunjukkan kasih sayang saya pada awak. Saya tak perlu kata-kata untuk tunjukkan kasih sayang saya pada awak. Saya tak perlu tindakan membodek dan mengayat segala untuk tunjukkan yang saya memang sangat sayang awak separuh nyawa. Apa yang saya buat selama ini memang diri saya yang sebenar. Saya pun tak tahu kenapa saya boleh jadi mengada-ngada macam ni. Saya tak mintak pun. Mungkin perubahan hormon saya puncanya. Saya tak kisah pun. Separuh nyawa lagi saya sayangkan anak-anak saya. Anak-anak kita. Cukup dengan doa pada Allah, dan hanya Allah yang tahu betapa sayangnya saya pada awak. Kasih sayang saya tidak boleh.....” ayatnya tidak dapat dihabiskan. Entah terlebih emosi pula Maya pada hari ini.

Megat Andrian terus bangun dan memeluk Maya. Maya tidak menangis,sebaliknya hanya mendiamkan dirinya. Sudah terlalu banyak dia menangis kerana suaminya ini. Cukuplah setakat itu. Megat Andrian mengusap-ngusap belakang Maya.

Bagaimana dia hendak katakan bahawa dia memang tidak sengaja? Bahawa dia sudah terlajak kata? Benarlah, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata? Tidak boleh sesekali. Tetap akan meninggalkan bekas dalam hati.

“ I'm sorry.. saya... tak maksudkan macam tu pun. Saya...” bisik Megat Andrian.

“ Dahla! Jom,apa feeling-feeling ni. Saya rimaslah, awak peluk dari depan macam ni. Perut saya dah boyot awak tahu? Kalau dulu, memang hot gilalah saya. Body saya lagi hot daripada supermodel tahu? Petik jari aje saya boleh goda awak. Skil saya berkarat sikit, tunggu lepas bersalin, nanti siang awak nak tengok saya, tengahari pun awak nak tengok saya...malam?” Maya mengenyitkan matanya,nakal.

Megat Andrian terpempan melihat Maya. Benarlah, perempuan ini memang tidak mempunyai perasaan langsung! Oh, dia ada perasaan, perasaan diri itu sangatlah cantik,hot,comel,pedas,seksi!

“ Err... jom duduk sini. Saya ajar awak,okey?” teragak-agak Megat Andrian berbicara.

Mata Maya bersinar-sinar. Yei, akhirnya aku akan dapat ikan!

Megat Andrian menyuruh Maya duduk di antara celah kelangkangnya. Belakang badan Maya menyandar pada dada Megat Andrian. Tulang belakangnya tidak lagi berasa lenguh akibat duduk terlalu lama. Inilah posisi memancing yang paling selesa di dunia! Bisik hati Maya, nakal!

“ Okey, awak tengok aje. Pegang tali pancing ni. Tunggu sampai saya bagi isyarat okey?” Maya hanya mengangguk. Tali pancing dipegangnya dengan sebelah tangannya. Megat Andrian pula meletakkan tangannya di atas tangan Maya.

Tangan Maya berada kukuh dalam genggaman Megat Andrian. Maya sangatlah teramat suka dengan keadaan begini. Tidak rugi dia mengikut suaminya memancing malam-malam buta begini. Berada dekat dengan Megat Andrian.... mendengar setiap desahan nafas lelaki itu... cukup menenangkan. Dirinya terasa cukup selamat. Aliran darahnya semakin laju dipam ke jantungnya. Begitu indah saat ini bersama suaminya ini...

“ Hmm... awak?” panggil Maya setelah beberapa minit memegang tali pancing.

“ Hmm?”

“ Awak tak rasa ke...dah terlalu lama saya ambil cuti? Maksud saya, dah lama saya tak masuk kerja. Doktor apa kalau dah selalu sangat ambil cuti? Nanti lepas bersalin cuti tiga bulan lagi?” Maya menoleh ke belakang. Setiap bulu roma di wajah lelaki itu dapat dilihatnya dengan jelas.

“ Awak ni doktor yang nak menggatal dengan suami dia...” spontan jawapan itu keluar dari bibirnya.

“ I'm serious dear...”

“ Tak payah kerjalah. Duduk dengan saya aje. Saya kerja. Nanti lepas balik dari kampung, saya nak join masuk ofis papa.” tenang sahaja kata-kata itu meluncur keluar dari bibirnya.

Maya terpana mendengar kata-kata serius dari bibir suaminya. Biar betul? Bukan perihal Megat Andrian hendak masuk kembali kerja mengganggu fikirannya, tetapi ayat 'tak payah kerjalah. Duduk aje dengan saya', benar-benar memeranjatkannya.

“ Awak... serius ke ni? Kalau saya kata saya tak nak berhenti? Ye la, bukan senang saya nak belajar sampai jadi doktor, senang-senang aje nak berhenti kerja? Macam tak berbaloi pulak belajar bertahun-tahun,tapi tak kerja pun..”

“ Siapa kata saya main-main? Kalau awak tak nak berhenti,terpulanglah. Saya bagi awak pilihan. Kenapa awak nak anggap yang belajar itu susah payah? Bagi saya, belajar tu macam satu ibadah. Ibadah yang kalau kita buat, kita dapat pahala sekiranya gunakannya di jalan Allah. Bukan bermakna awak tak kerja dekat hospital tu awak dah tak jadi doktor. Awak sentiasa jadi doktor di mata saya. InsyaAllah. Kalau ada modal,tambah sikit dengan duit simpanan saya,boleh kita bukak hospital. Awak dan saya sebagai pengarah. Awak masih boleh berkhidmat dalam profesion awak tu. Modal, papa kan ada? Bukannya saya tak nak awak kerja, tapi...saya fikirkan anak-anak kita. Siapa nak jaga anak-anak kita? Takkanlah nak bagi penjaga made in Indonesia jaga? Saya tak nak. Baik aje saya kahwin lain.”

Maya berfikir sejenak. Terharu juga sebenarnya kerana Megat Andrian ada memikirkan tentang dirinya dan anak-anak mereka. Sangat-sangat terharu kerana Megat Andrian mempunyai rancangan masa depan dan dia pula sebagai isteri lelaki itu. Masih terasa seperti berpeluang untuk mengekalkan rumahtangganya bersama suaminya itu. InsyaAllah...

“ Hmm... awak dah tak nak kerja sebagai juruterbang ke? Dari dulu...”

“ Dulu itu dulu. Kan saya dah kata? Kalau awak sanggup berkorban demi anak-anak kita, kenapa tidak saya? Berkerja sebagai juruterbang bukan mudah, banyak kena korbankan masa, memang itu dah sebati dalam jiwa saya.. Saya tak nak ketinggalan detik-detik indah anak-anak kita membesar... ” terasa syahdu kata-kata Megat Andrian.

Entah sedar atau tidak lelaki itu sekarang? Kenapa terlalu jauh rancangannya? Kenapa semua dalam hidupnya berlalu terlalu pantas? Bukankah Maya sepatutnya bersyukur?

Sambung Megat Andrian lagi....

“ Hati saya terbahagi tiga. Satu, pilot,kapal terbang...benda-benda yang berkaitan la. Bahagian kedua, anak-anak saya. Saya sangat sayangkan anak-anak saya walaupun saya sedar,pada suatu ketika dulu,saya pernah menidakkan kehadiran diorang...”

Kenapa nama Maya tidak disebut? Oh, tidak! Adakah dirinya disisihkan dari hidup lelaki itu? Eh,ada bahagian ketiga lah...

“ Ketiga pulak?” tanya Maya tidak sabar. Matanya memandang tepat ke dalam anak mata Megat Andrian yang bersinar-sinar dek cahaya bulan. Subhanallah... indahnya sepasang mata itu!

“ Itu..... cepat tarik!” meninggi suara Megat Andrian tatakala terasa ada tarikan di tali pancing itu.

Megat Andrian menarik kuat tali pancing itu sehinggakan.....

Splatt!! Seekor sotong tepat mengena muka Maya. Maya sudah menutup mata kegelian. Mulutnya terasa sedikit daripada air sotong itu. Mual tekaknya menahan rasa loya. Megat Andrian hanya tersengih tanpa rasa bersalah langsung..

“ Awak!!!”

“ Yes?”

“ Arghh!!!”

“ Apa dia Miss Lisa?”

“ Saya rasa nak cekik awak!!!”

Megat Andrian membulatkan matanya. Oh tidak, sanggup biniku mahu mencekikku yang kacak bergaya ini?!

“ Err.... kenapa? Bukankah awak yang nak sangat dapat sotong?” soalnya tanpa rasa bersalah. Maya bangun dari bersandar di dada Megat Andrian. Dadanya berombak menahan rasa geram. Hilang sudah mood romantiknya...

“ Sotong?! Geli awak tahu tak?! Air dia masuk dalam mulut saya! Eee.... yuck!”

Maya merentap kain buruk yang menutup baldi merah itu. Semuanya sotong?! Tak ada seekor ikan langsung! Maknanya....

“ What do you mean by sotong? Awak cakap nak tangkap ikan?! Oh patutlah saya dapat sotong aje tadi! Saya ingat saya tak ada skil memancing, rupanya awak pun sama aje!” hambur Maya.

“ Alaah... siapa cakap nak tangkap ikan? Saya tak cakap pun. Awak yang beria-ia nak tangkap ikan. So, saya biarkan ajelah! Excuse me, awak memang tak ada skil. Tahu kenapa? Awak dapat pun sekor sotong aje! Itu pun anak sotong. Tak payah nak berlagak sangat lah!” Megat Andrian menyapu ibu jarinya ke hidungnya.

Megat Andrian menapak dengan laju ke arah Maya. Niatnya mahu membersihkan 'air sotong' di wajah isterinya itu. Entah di mana silapnya, kakinya tersepak baldi yang mengandungi sotong-sotong yang ditangkapnya tadi. Habis berhamburan semua sotong tersebut tepat di kaki Maya. Habis berlendir kakinya dengan segala 'jus' sotong itu.

Merah padam muka Maya menahan rasa geram yang tidak kesudahan. Lepas satu, satu lagi kena! Megat Andrian menggigit bibir menahan ketawa. Lucu sungguh muka orang bandar ini. Padan muka! Nak sangat memancing kan?!

“ Megat Andrian Haikal Megat Amriz.... what have you done?” tenang suaranya sambil matanya tepat merenung Megat Andrian. Tangannya digenggam.

“ Umm... err.... sorry!”

“ Sorry?! Sorry naik ferrari la!”

Megat Andrian mengerutkan dahinya. Ferrari?

“ Kenapa ferrari?” soalan bodoh itu juga yang ditanyanya.

“ Sebab.... awak anak orang kaya! Awak tau tak... awak dah buat darah saya menggelegak,mendidih,membara. Dan saya rasa macam nak terkam aje awak!” kedua-dua tangannya mencengkam kuat bahagian dada Megat Andrian. Berkerut wajah Megat Andrian menahan kesakitan barangkali.

“ Eh... sakitlah! Sengal! Lepaslah! Sorry okay... lebamlah dada saya! Gila! Meroyan ke apa awak ni?!” tangannya merentap tangan Maya yang mencengkam dadanya.

“ Sengal?! Gila?! Awak memang nak kena kalaulah saya tak fikirkan yang kita sedang berada di atas perahu ni!” ugut Maya. Kakinya disarung keluar dari seliparnya yang basah. Hujung skirtnya turut basah terkena air sotong itu.

“ Eleh... apa sangatlah yang awak boleh buat?” cabar Megat Andrian.

“ Jangan cabar saya Haikal... kalau saya nak, dah lama saya rogol awak! Awak nak report polis? No...no...no... tak ada istilah rogol dalam hubungan suami isteri! Dah lama saya tak...”

Megat Andrian menarik wajah Maya dengan kedua-dua tangannya. Bibirnya hanya seinci dari bibir wanita itu. Sengaja dia ingin menduga Maya.

“ Awak ni cakap aje lebih. Buatnya, tidak! Saya penat. Nak tidur. Cepat tukar baju. Saya tunggu luar...” bisik Megat Andrian. Nafas hangat lelaki itu yang mengena Maya membuatkan dadanya bergelora hebat.

Tubuh Megat Andrian ditolak perlahan. Penat dia saja ingat, aku yang mengandungkan anak dia punya penat dia tak ingat?

Tabir yang menutupi ruang tidur itu diselak perlahan dan ditutup setelah dia masuk ke dalam. Lampu pelita kecil itu sedikit membantunya bagi mencari baju gantinya yang dibawanya tadi. Tidak sesekali dia akan tidur bertemankan bau-bauan encik sotong! Yucks!!

Megat Andrian berdeham. Tangannya yang mengutip sotong-sotong yang bertaburan di lantai perahu itu berhenti dari terus mengutip sotong-sotong itu.

“ Ehem... padamkan lampu tu boleh tak?”

“ Kalau padamkan lampu ni, macam mana saya nak nampak? Silap hari bulan tersarung baju awak pulak! Alah... jangan risaulah...bukannya kena bayar pun guna minyak tanah nak nyalakan lampu pelita ni...”

“ Suka hati awaklah. Bolehlah saya cuci mata malam-malam ni..”

Maya pelik dengan ayat terakhir Megat Andrian. 'Cuci mata malam-malam ini'? Nak nampak apanya kalau dah gelap-gelita. Buang tebiat ke apa laki aku ni? Cepat-cepat dia menukar pakaiannya. Losen disapu bermula dari kaki hingga ke leher, perlahan-lahan gaya sensual. Padahal,bukannya ada orang nampak pun. Syok sendiri bolehlah!

Siap! Hampir lima belas minit juga dia berada dalam ruang tidur itu. Toto sudah dibentangkan. Dua biji bantal disusun sebelah-menyebelah. Selimut pun sudah siap dibentangkan! Kain itu diselak. Megat Andrian tidak berkelip matanya sedang memandang ke arahnya. Maya mengurut dadanya untuk menghilangkan rasa terkejut.

Tiada apa pun berbeza dengan dirinya. Perutnya masih boyot. Mukanya masih sama. Entah apa yang dimenungkan oleh lelaki itu.

“ Jomlah tidur.. nanti esok kan nak bangun awal? Karang terlajak pulak tidur..” gamit Maya. Tangan Megat Andrian yang masih kaku dipimpinnya masuk. Dilihatnya lelaki itu sudah menukar seluarnya kepada kain pelikat.

Aik? Mana pula dia tukar? Oh no, dia tukar kat luar ke?! Tak malu! Nak malu apanya? Orang yang perasan hot! Memang pada hakikatnya lelaki itu sememangnya sangat-sangat kacak!

Maya membaringkan tubuhnya di sebelah Megat Andrian. Megat Andrian mengambil bantalnya lalu diletakkan di sebelah kanan Maya, berhampiran dengan perutnya. Di sebelah kiri Maya, dia mula menyelesakan dirinya dengan tidur beralaskan lengannya. Maya pelik melihat bantal tidur suaminya itu diletakkan di sebelahnya.

“ Kenapa awak tak tidur atas bantal? Kenapa letak kat sebelah saya ni?” Maya mengiringkan tubuhnya menghadap Megat Andrian. Dahi mereka bersentuhan.

“ Hmm... awak ni tidur tak tetap. Sekejap pusing sini, sekejap pusing sana. Nanti perut awak tak adalah nak terhantuk kat permukaan kayu kat sebelah sana. Ye la, ruang ni kan sempit. Maaflah kalau awak tak selesa. Sebelah sini pulak, saya boleh jagakan awak.” ucap Megat Andrian sambil menguap. Maya meletakkan kekura tangannya di atas mulut Megat Andrian.

Terharunya Maya. Sungguh, Megat Andrian adalah lelaki yang paling gentleman pernah dijumpanya. Sempurnanya lelaki itu di matanya. Walaupun hakikatnya, Megat Andrian tu tak adalah sempurna sangat. Lelaki yang punya banyak kekurangan dan kelemahan. Benarlah kata orang, cinta itu buta.

“ Jangan nak perasan okey.. saya sayangkan anak-anak saya.” kata-kata Megat Andrian mematikan lamunan Maya. Cet! Baru aje nak perasan,dia dah cantas! Anak-anak aje? Mak budak tak sayang ke? Ekekekek.....

“ Mana ada perasan....”

“ Macamlah saya tak tahu perangai gedik awak tu macam mana!” balas Megat Andrian, enggan mengalah. Maya mencebikkan bibirnya.

“ Suka sangat cebik bibir tu. Jangan harap saya nak kiss! Kejap... saya nak berpesan ni,dengar betul-betul tau...” 'jangan harap nak kiss'? No. No. Itu memang ayat auta!

“ Pesanan? Oh,okey. Saya akan dengar. Memandangkan saya ni kan isteri mithali awak?” sempat lagi Maya memuji dirinya. Megat Andrian mengetuk perlahan kepala Maya dengan buku limanya.

“ Opss...sorry!” Megat Andrian mengusap-ngusap ubun-ubun Maya. Lembutnya usapan Megat Andrian itu membuatkan Maya benar-benar sudah mengantuk ditambah pula dengan olengan perahu itu seperti sedang membuainya tidur.

“ Lain kali, nak tukar baju tu tutup lampu,tau? Ini bukan pesanan lagi. Tapi arahan. Sepanjang kat kampung ni,tutup lampu. Kalau dekat rumah tok wan, jangan tukar baju dekat langsir...”

“ Kenapa?” tanya Maya. Pelik dengan arahan lelaki itu.

“ Oh...gayamu yang menyapu losen...dari hujung kaki ke lehermu yang jinjang. Benar-benar membuatkan aku panasaran...oh tidak!”

Maya berfikir sejenak. Sapu losen? Memang tadi dia ada menyapu losen. Macam mana pula...

Melihatkan senyuman nakal Megat Andrian itu, Maya membeliakkan matanya. Tangannya spontan menampar lembut lengan sasa Megat Andrian. Hari ini tahu pula dia nak pakai baju, sejuk barangkali.

“ Awak jahat!! Tak jaga mata! Awak mengintai saya!”

Patutlah tadi lelaki itu ada menyebut ayat 'cuci mata malam-malam'. Inilah 'cuci mata' yang dimaksudkannya!

“ Rezeki....”

“ Gatal! Miang! Jangan awak berani mengintai orang lain!”

“ Kalau saya mengintai orang lain.... dah lama lebam mata saya ni tahu? Nanti awak tak boleh nak puji mata saya ni seksi dah.”usik Megat Andrian.

Bagaikan teringatkan sesuatu, Megat Andrian bertanya,

“ Hari tu masa kita baru sampai kat kampung ni, awak kata kalau nak goda saya awak akan panggil saya apa?”

Maya mencelikkan matanya. Sengihan nakal mula terbit di bibirnya.

“ Abeyyy....” suaranya kedengaran cukup manja. Abang yang berbunyi 'abeyy' dalam loghat Kelantan itulah dirasakan sangat manja dan lunak di halwa pendengarannya ketika baru belajar perkataan itu. Sangat menggoda...

Jantung Megat Andrian mula berdegup laju. Sudah tersungkur ke dia ke dalam hamparan kasih isterinya itu? Janganlah panggil abeyy, Lisa....

Maya mendekatkan wajahnya ke wajah Megat Andrian. Hidungnya menyentuh hidung Megat Andrian. Lama. Mata Megat Andrian langsung tidak tertutup. Terkejut mungkin.

“ Goodnite. Assalamualaikum...” ucap Maya sebelum melelapkan matanya. Rasa letihnya sudah tidak tertahan lagi.

Buat kesekian kalinya, Megat Andrian tersenyum sendirian....



Assalamualaikum bloggers yg disayangi.....

Sedih utk saya katakan,ini adalah entri yg teristimewa buat anda semua sbb.....
*next entry saya mungkin,Insya-Allah dlm masa enam bulan lagi. 
*Itu saya x boleh nak janji
*Saya cuba buat entri yg terbaekkk utk uolls
*maaf sgt2 dari hujung rambut hingga hujung segala hujung(kalau saya buat anda ternanti-nanti)
*huwaa.....i will miss uolls!
*sbbnya,biarlah saya sendiri yg tahu:'(

Akhir kata....selamat bertemu lagi di masa akan dtg,Insya-Allah:)






30 Hari Mengejar Kebahagiaan BAB 22


BAB 22

Maya memisat-misatkan matanya. Kepalanya ditelengkan ke sebelah. Megat Andrian. Tangannya ditepuk-tepuk beberapa kali di atas permukaan itu. Lembut. Tilam. Mungkin lelaki itu yang mengangkatnya ke bilik selepas tertidur di buaian yang teramatlah selesa itu.

Selesa? Hmm.... sengih Maya sendirian.

Itulah tidurnya yang paling nyenyak dalam masa beberapa bulan ini. Jam di sebelah katil dikerling sekilas. Sudahpun pukul 5.05 pagi. Terasa ada pergerakan di sebelahnya. Siapa lagi kalau bukan Megat Andrian yang sedang menggeliat dan meregangkan otot-otot badannya yang sasa. Memang mengancam iman betul kerana lelaki itu sememangnya tidak memakai baju ketika tidur.

Maya menarik nafas dalam. Cuba untuk menahan gelodak rasa terhadap suaminya itu. Dia ni kalau tak menggoda pun dah buat Maya tergoda....

“ Awak mandi dalam bilik air dalam rumah tok wan ni. Saya nak pergi sungai...”serak kedengaran suara Megat Andrian.

“ Sungai?”

“ Ya....”

“ Kenapa tak nak mandi dalam rumah aje?”

“Saja... banyak soallah awak ni....” Megat Andrian menggaru-garu rambutnya yang sedikit kusut itu.

“ Saja nak tayang body lah tu...” gerutu Maya sendirian.

Terbuka sedikit mata Megat Andrian.

“ Memang pun. Dah ada body macam Zac Efron,mestilah nak tayang kan? Bangga! Kenapa? Setakat body awak dengan perut buncit macam tu, tak ada siapa pun yang sudi nak pandang...” selamba sindiran itu dilepaskan.

Aucchh...pedas!

Pagi-pagi lagi dah mula mukadimah nak mulakan perang dengan aku. Susah betul nak layan lelaki hot tapi pedas macam dia ni! Macamlah dia sorang aje yang kacak! Tapi bagi aku,dialah yang paling kacak,macho,seksi,aww.....

Maya tersengih gatal dengan imaginasinya yang semakin liar. Megat Andrian mengerutkan dahinya melihat Maya yang seperti kurang siuman itu. Gila ke apa bini aku ni?!

“ Apa sengih-sengih?!”

“ Saya nak.....” Maya sudah hendak mulakan bom 'gatal'nya. Itu sahaja senjata untuk mengalahkan lelaki di sebelahnya ini.

“ Nak apa....” Megat Andrian menelan liurnya.

“ Nak gomol....”

“ La.....la.....lagi?....”peluh sudah merecik di dahi Megat Andrian. Dalam kedinginan pagi begini ini pun dia boleh berpeluh?

“ Nak kiss.....”

“ Err....”

“ Nak peluk.....”

“ Awak...kenapa?” awak jangan goda sayalah! Sambung Megat Andrian dalam hati.

“ Nak mandikan awak boleh?” Maya menayangkan sengihan mahalnya lagi kepada Megat Andrian. Suka dia melihat suaminya begitu. Comel....

Cis...ingatkan nak buat apa tadi! Kasi haru betullah ini perempuan....

Taap! Satu sekehan yang agak keras mengenai belakang kepala Maya. Maya menggosok-gosok kepalanya yang terasa sedikit sengal selepas disekeh Megat Andrian tadi. Megat Andrian pula tersenyum sinis memandang wanita itu. Kemudian disusuli pula dengan ketawa yang langsung tiada gaya beriman...

“ Huargh...huargh...hahaha...”

“ Awak ni.... sakit tau!”

“ Tu la! Lain kali, nak cakap sesuatu,cakap straight to the point. Tak payah nak guna ayat mengusik jiwa macam tu!”

Megat Andrian bangun dari katil dan menyarungkan sehelai T-shirt. Memandangkan dia sudah berkain pelekat sejak malam tadi, jadi tidak usahlah dia menukar seluarnya itu kembali. Lagipun, dia hendak mandi. Tuala dicapai. Melihatkan Maya yang masih termangu keseorangan di atas katil, kasihan pula dia melihat wanita itu.

Megat Andrian mendekati Maya. Kepala Maya yang tadi disekehnya itu diusap lembut sebelum dicium tiga kali. Kemudian diusapnya lagi sekali.

“ Dah hilang sakit? Sikit aje pun,lembiklah awak. Jom lah,ikut saya pergi sungai, mandi sekali dengan saya. Cepat sikit, sebelum masuk waktu subuh. Kalau tak ramai orang nanti jenuh pulak awak nak mandi lagi nak jaga aurat awak. Tak nak datang, saya tinggal awak.” sempat lagi sindiran pedas berapi ditujukan buat Maya.

“Nak! Nak!” melompat terus Maya dari katil dan mengekori langkah Megat Andrian. Sempat lagi dicapainya alat-alat untuk mandi nanti.

Yes! Yes! Yes! Dapat mandi dengan dia! Bukan selalu pun. Arrr.....

<<<<<>>>>>

Megat Andrian memegang kemas tangan Maya sepanjang perjalanan menuju ke sungai. Dalam keadaan gelap begitu, apa-apa sahaja boleh terjadi.

Megat Andrian menanggalkan bajunya. Sekali lagi terserlah otot-otot badannya yang mengancam iman. Maya hanya mampu meneguk liur melihat suaminya itu. Maya hanya menonong sahaja mengikut Megat Andrian ke tepi sungai dan berendam di dalamnya.

“ Sejuk.....” terketar-ketar Maya apabila separuh badannya sudah berendam di dalam sungai. Dia hanya memakai kain batik dan T-Shirt longgar. Sehelai selendang pula diletakkan di atas kepalanya. Jadi kalau ada orang lalu, tak adalah kelam kabut mencari tudung yang entah ke mana.

“ Hei....siapa suruh awak ikut saya masuk ni? Awak mandi ajelah kat tepi tu,tak adalah sejuk sangat. Saya dah biasa...”

Megat Andrian memeluk tubuh Maya yang terketar-ketar itu lalu membawanya ke tepi sungai. Maya disuruhnya mandi di situ sahaja.

Selesai mandi, Maya memerhatikan Megat Andrian yang melakukan pelbagai gaya renang dalam suasana gelap itu. Ini tak macam mandi, tapi macam nak latih untuk Olimpik aje...

“ Awak ni mandi ke tak? Macam tak mandi aje saya tengok? Rupa-rupanya mat salih macam awak ni dah biasa jugak ye dengan kehidupan kampung macam ni...”

“ Correction,separuh mat salih, separuh Melayu tulen. Dari kecik tiap-tiap tahun masa raya mesti daddy bawak balik sini. Ye la, family mummy kan semuanya ada kat France. Tapi lepas tu....saya dah tak ingat....” suasana sunyi selepas itu.

Maya memandang Megat Andrian dengan simpati. Dia memahami suaminya itu. Dia tahu suaminya itu bukannya minta untuk dihilangkan ingatan begini. Berapa banyak kenangan manis dan pahit yang sudah dilupakannya pun tidak diketahui. Sungguh sakit rasanya....

“ Hmm... tak apalah. Sekurang-kurangnya Allah masih beri peluang untuk saya bernafas kan? Hmm... berbalik kepada tadi. Awak tanya saya mandi ke tak kan? Memang saya tak nak mandi pun...” selamba Megat Andrian merecikkan air sungai ke wajah Maya.

Maya meludah-ludah air sungai yang termasuk sedikit ke dalam mulutnya.

“ Tak mandi? Cepatlah awak... nanti terlepas pulak waktu Subuh..”

“ Awak mandikan saya lah... saya penat...” matanya dikerdipkan beberapa kali.

“ Saya....”

“ Awak kan suka menggatal dengan saya? So, saya bagi awak peluang nak gomol,kiss dan peluk saya. Macam yang awak nak. Saya tahu,orang mengandung ni memang pelik sikit perangai dia kan?” macam pernah dengar aje ayat tu. Haruslah, itukan ayat yang diciplak dari Maya tadi?

Maya sudah tidak terkata apa. Tugas memandikan suaminya dilakukan dengan hati yang teramatlah gembira.

“ Aduh! Auchh!! arghhh!!!” bergema satu kampung itu dengan jeritan kesakitan Megat Andrian. Mana tidak menjerit kalau dah bini bukannya gosok badan, tapi dah gaya macam menyental pakaian! Haha... padan muka!

<<<<<>>>>>

Datin Suraya memandang suaminya yang sedang menghirup kopi sambil membuang pandangannya ke luar tingkap banglo itu. Jelas kelihatan wajah tua itu sedang menanggung beban yang amat berat.

Datin Suraya menghampiri Datuk Megat Amriz. Ada sesuatu yang penting perlu da bincangkan dengan suaminya itu. Hal ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Lambat-laun akan diketahui oleh semua orang juga.

“ Saya rasa.... dah tiba masanya kita bagitahu hal yang sebenar kepada anak-anak kita..” kata-kata Datin Suraya itu membuatkan Datuk Megat Amriz tersentak. Cawan kopi yang dipegangnya diletakkan di atas meja kecil di hadapannya.

Satu keluhan yang berat dilepaskan.

“ Awak pasti ke sekarang masa yang sesuai? Dengan keadaan menantu kita yang tengah mengandung tu, Adam dengan anak dia pula ada dekat UK?”

“ Habistu? Bila lagi? Sampai bila kita nak rahsiakan perkara besar macam ni?” soal Datin Suraya lagi.

“ Hmm... sepatutnya,dari awal lagi kita tak patut rahsiakan benda ni. Masalah takkan jadi besar kalau dari dulu lagi kita bagitau anak-anak kita tentang ini..” Datuk Megat Amriz menggaru-garu dagunya.

“ Saya tahu.... tapi, keadaan masa tu tak mengizinkan. Saya takut anak-anak kita tak boleh terima kenyataan. Saya bimbang diorang akan kata kita...kita...lepaskan tanggungjawab...” matanya sudah berkaca-kaca. Datin Suraya terasa amat bersalah atas kesalahan di masa silam yang pernah dilakukannya dulu. Sebenarnya bukanlah satu kesalahan pun, cuma... dia hanya menolong orang yang paling disayanginya!

“ Tak sayang... apa pun yang akan berlaku, kita kena hadapinya juga. Tak guna kalau kita terus lari dari masalah ini. Saya percaya, Allah akan sentiasa membantu hamba-Nya. Apa pun yang berlaku, mereka tetap anak dan kita tetap ibu bapa mereka.” Datuk Megat Amriz mengusap-usap bahu isterinya.

Datin Suraya hanya mengangguk. Mungkin ini suratan takdirnya. Mungkin inilah jalan terbaik yang Allah sudah tetapkan baginya. Apapun yang berlaku, perlu tabah dia hadapinya.

“ Awak dah tanya bila Andrian dengan Maya akan balik ke sini? Berapa lama mereka akan duduk di kampung tu?” soal Datuk Megat Amriz. Isterinya dipandang dengan penuh tanda tanya.

“ Oh... tadi baru saya call diorang. Katanya mungkin lagi seminggu dua lagi kot..”

“ Lamanya nak duduk kampung! Saya baru ingat nak suruh Andrian masuk kerja kat ofis aje. Tak payah bawak kapal terbang lagi buat sementara waktu. Ini tidak, masa mula-mula dulu punyalah bantah kita tak bagi dia kerja. Sekarang nak suruh dia masuk ofis, dia pulak pergi honeymoon! Mentang-mentanglah ni kompeni bapak dia yang punya...” omel Datuk Megat Amriz sendirian.

“ Alah... biarlah diorang tu. Dulu pun, tak sempat nak pergi honeymoon kan?”

“ Awak ni, asyik nak sokong anak awak aje.”

“ Eh, awak dah bagitau mak awak tak untuk rahsiakan dulu perkara ini?” membulat mata Datin Suraya apabila teringatkan ibu mertuanya di kampung suaminya di Kelantan.

“ Dah, jangan risau...” Datin Suraya menghela nafas lega mendengar kata-kata dari mulut suaminya. Walau apa pun yang terjadi, merekalah harus menjadi yang pertama untuk memberitahu tentang hal itu. Tidak elok didengari dari mulut orang lain pulak.

Bagaikan teringatkan sesuatu, Datin Suraya bertanya,

“ Azhar ada dekat mana sekarang?”

<<<<<>>>>>

Maya terasa seperti hujung baju Kedahnya ditarik ketika dia sedang asyik menikmati bau haruman bunga tahi ayam. Pelik, bukan? Pelik tidak pelik, bunga itulah bunga yang paling harum baunya daripada semua jenis bunga yang wujud. Jangan tanya kenapa....

Budak kecil itu sedang menjinjit sesuatu di tangannya. Matanya bulat memerhatikan Maya.

“ Hai adik.... siapa ni?” Maya sedikit menunduk kerana ketinggian budak itu hanya separas pahanya.

Budak itu mendiamkan diri seketika. Kepalanya terjenguk-jenguk ke dalam rumah seperti mencari seseorang. Megat Andrian yang sedang bersantai-santai di pangkin rumah tok wan Peah pun sedikit terangkat kepalanya melihat gerangan budak yang bertandang ke rumah tok wannya.

“ Kakak.... tok wan mana?” soal budak itu dalam loghat Kelantan pekatnya. Kepalanya masih lagi terjenguk ke dalam rumah.

“ Oh... adik cari tok wan ye? Tok wan pergi kenduri la. Sekejap nanti tok wan baliklah. Adik nak apa? Kakak boleh tolong buatkan. Tapi.... adik kena bagitau dulu, siapa nama adik?”

“ Okey! Akak boleh panggil kita, boboy! Nama kita sebenarnya Aqeel. Akak, akak ni cantik lah....” puji Boboy ikhlas dalam kecek Kelantan. Memang pun kakak yang baru pertama kali dijumpainya ini sangat-sangat cantik! Mujur juga Maya memahami 'cantik' dalam bahasa Kelantan. Tadi pun dia sudah berguru dengan tok wan.

Maya terus cair mendengar pujian itu dari mulut Boboy. Kalau Boboy yang sekecil itu pun tahu dia cantik, kenapalah makhluk Allah yang bergelar suaminya ini tidak reti-reti hendak perasan bahawa dia mempunyai isteri yang sangat hot,sexy and naughty?!

“ Alololo... comelnya Boboy ni! Terima kasih sayang. Boboy boleh panggil akak....” Maya berfikir seketika. Lisa? Oh,tidak. Itu nama istimewa. Hanya Megat Andrian sahaja yang boleh memanggilnya dengan nama itu! Tangannya diletakkan di atas bahu kecil Boboy.

“ Kak Maya! Okey?”

“ Tak nak lah.... kita nak panggil kakak.... Kak Yaya!” putus Boboy. Maya tercengang seketika. Namanya yang punyalah sedap itu diubahnya menjadi Yaya? Hmm... Yaya pun Yaya lah!

“ Kenapa Boboy nak jumpa tok wan?”

“ Boboy nak kasi kuih yang ibu buat dekat tok wan. Boboy dengan ibu duduk dekat rumah sebelah ni aje..” Boboy menghulurkan sebuah bekas kecil yang berada di tangannya kepada Maya. Tangannya menunjukkan ke sebuah rumah kayu di sebelah rumah tok wannya ini, tetapi saiznya lebih kecil sedikit.

“ Oh... ayah Boboy mana?”

Wajah anak kecil itu berubah mendung. Megat Andrian yang sedang memerhati dari jauh mula mengorak langkah mendekati Maya dan Boboy. Entah apalah yang bini aku bualkan dengan budak kecik itu!

“ Ayah Boboy.... tak ada kat sini. Ibu cakap ayah ada dekat atas langit. Tu... ayah tengah tengok Boboy la tu! Ayah sayang dekat Boboy. Boboy pun sayang sangat dekat ayah....” jari telunjuk Boboy dihalakan ke arah langit.

Maya berasa simpati terhadap anak kecil itu. Sudah kehilangan ayah di usia yang mentah ini. Kasihan sungguh... Maya menunduk dan memeluk Boboy. Megat Andrian mengerutkan dahi melihatkan Maya yang begitu mesra dengan budak yang baru sahaja dikenalinya itu.

“ Kak Yaya.... pak cik mat salih tu siapa?” meletup terus bom di kepala Megat Andrian mendengar panggilan Boboy terhadapnya. Pak cik?!

Maya mengalihkan kepalanya ke belakang. Megat Andrian sedang tercongok di belakangnya dengan muka tidak puas hati. Maya hanya tersenyum. Ini mesti sebab panggilan pak cik tu!

“ Oh... pak cik ni, suami akak. Handsome kan dia?” sengaja Maya turut menggunakan panggilan pak cik yang glamor itu.

“ Suami?” Boboy mengerutkan dahinya tanda tidak faham. Megat Andrian menrengus tanda tidak puas hati.

“ Abang lah! Bukan pak cik! Abang sama umur aje dengan kakak ni!” tambah Megat Andrian dengan suara yang ditahan.

Maya menjeling ke arah Megat Andrian.'Kenapa dengan awak ni? Tiba-tiba aje nak angin!'

Megat Andrian hanya menayangkan wajah selamba.' Ada saya kisah?'. Lidahnya dijelirkan.

“ Suami tu....macam boyfriend kakak. Tahu boyfriend? Cuma suami ni pangkat dia tinggi sikit daripada boyfriend.” terang Maya dengan lebih jelas sambil mengusap rambut lebat Boboy.

Boboy terangguk-angguk mendengar penjelasan Maya.

“ Pak cik mat salih, ibu cakap, tak baik jelir-jelir lidah kat orang. Nanti gengster datang kerat...” selamba pula Boboy mengenakan Megat Andrian.

Maya menahan tubuh Megat Andrian yang hendak menerkam Boboy. Ketika Maya sedang memberi pandangan amaran kepada lelaki itu, Boboy pula yang menjelirkan lidahnya kepada Megat Andrian seraya tersenyum mengejek.

“ Hesy... apalah awak ni! Dengan budak kecik pun nak ajak bergusti. Biarlah kat dia..” bisik Maya di telinga Megat Andrian. Boboy pula sedang berlindung di belakang Maya.

“ Tapi....”

Jari telunjuk Maya diletakkan di atas bibir Megat Andrian.

“ Nak bergusti, jom, kita bergusti dalam bilik. Bukan dengan budak ni,okey?” nakal sahaja sebelah tangan Maya diletakkan di atas punggung Megat Andrian. Ditepuknya lembut bagai menyuruhnya masuk sahaja ke dalam rumah dahulu.

Terkejut Megat Andrian dengan perlakuan berani Maya. Terus terpaku di situ. Masih lagi ternganga. Tidak sangka yang Maya akan bertindak seberani itu.
“ Boboy!! Mari masuk, dah nak masuk waktu maghrib ni!” laung seorang wanita dari rumah sebelah. Apabila terpandangkan Maya, sebuah senyuman manis dilemparkannya. Maya pula membalasnya dengan menganggukkan sedikit kepalanya.'Pastinya itu ibu Boboy!'

“ Baik, ibu!!” Boboy berlari keluar dari perkarangan rumah tok wan. Dia berhenti seketika dan berpatah balik.

Dalam hati Megat Andrian sudah menyumpah seranah budak penyibuk yang masuk kembali ke rumah tok wan. Ini tidak lain kalau bukan nak sakitkan hati aku aje!

“ Kak Yaya, boleh cium Boboy? Esok Boboy ada exam. Kalau orang cantik kiss kita nanti kita bersemangat nak amik exam. Boleh tak Kak Yaya?” Boboy membesarkan matanya.

Maya hanya tersenyum.

“ Boleh....” tubuh Boboy yang kecil itu dipeluknya lalu sebuah ciuman diberikan di pipinya.

Boboy mengangkatkan ibu jarinya kepada Megat Andrian yang sedang berada di belakang Maya. Lidahnya dijelirkan, bibirnya pula dicebikkan tanda kemenangan. Megat Andrian 'menghadiahkan' Boboy renungan mautnya. Kan dah kata, memang nak sakitkan hati aku aje budak kecik tak sedar diri ni!

Boboy melambai-lambai kepada kakak barunya sebelum berlari masuk ke rumahnya. Maya terperasankan muka masam Megat Andrian. Ini tidak lain kalau bukan.....

“ Awak marah kat Boboy ke? Biarlah,dia tu kan budak aje... dia bukannya tahu awak ni 'pak cik' ke, abang ke? Asalkan dia tak panggil awak dengan nama yang tak elok sudahlah”

Maya mengekori Megat Andrian yang menonong sahaja masuk ke dalam rumah kayu tok wan. Tiba-tiba Megat Andrian mengalihkan tubuhnya menyebabkan Maya terlanggar dada bidang lelaki itu. Hidungnya yang terasa sedikit pedih diusap-usap.

“ Awak, tak apalah. Dia panggil awak kakak cantik! Saya? Pak cik mat salih?! Tak sesuai langsung! Gatal pulak tu! Suka-suka hati nak suruh bini orang cium dia!” gerutu Megat Andrian marah.

Bahu Maya sudah terhinggut-hinggut menahan tawa. Wajah cemberut Megat Andrian itu begitu lucu di matanya.

“ Alah...setakat kiss kat pipi aje pun. Tak ada feeling langsung....”

Megat Andrian menarik wajah Maya dekat dengannya lalu diciumnya geram di pipi wanita itu. Tidak cukup sekali, dua kali diciumnya. Macam nak lepas geram pun ada!

“ Tak ada feel?! Awak patut tengok muka dia bila awak kiss dia tadi macam tu!”

Maya sudah jadi macam..... patung cendana. Patung cendana yang tersenyum gatal! Kalau tadi dia mencium Boboy, memanglah tak ada feel langsung, kalau yang lelaki hot plus macho plus seksi yang menciumnya seperti tadi cukup membangkitkan segala rasa gemuruh dalam dirinya. Hormonnya dapat dirasakan sedang bergerak laju.. jantungnya berdegup laju...matanya berkelip laju...Ah, indahnya dunia!

“ Saya kiss sekali aje! Awak tu aje yang melebih kiss dua kali!”

“ Saya....”

Maya menjongketkan kakinya lalu mencium lembut pucuk hidung mancung Megat Andrian. Hidungnya pula menyentuh lembut hidung Megat Andrian. Satu, dua, tiga,empat saat berlalu....

“ Dah, jangan buat muka lagi okey. Walaupun seribu Boboy yang datang, tetap takkan sama dengan awak. Awak,istimewa dengan cara awak tersendiri. Jangan tanya saya kenapa sebab saya memang tak boleh nak jawab. Jom, saya nak ambil wudhuk dulu,kita solat maghrib kat surau kampung ye..” pipi Megat Andrian ditepuknya lembut sebelum berlalu ke bilik air.

Beberapa saat berlalu... Megat Andrian tersenyum sendirian....

Thursday, 8 May 2014

30 Hari Mengejar Kebahagiaan BAB 21


BAB 21

“ Apa yang dah jadi dengan sepupu awak tu?” soal Maya dengan tangan yang ligat menyimpan baju ke dalam almari.

Megat Andrian mengangkatkan keningnya dengan penuh tanda tanya. Matanya bundar memerhatikan Maya.

“ Sepupu?”

“ Alaaa.... yang ada skandal dengan awak tu? Ria. Hanya di Astro Ria...” ajuk Maya dengan penuh rasa meluat.

Megat Andrian membetulkan duduknya di atas katil. Matanya tunduk memandang tangannya.

“ Oh... hmm... dia dah kahwin. Kahwin dengan Tan Sri.... entah la. Tak ingat nama dia.”

“ Kahwin?!”

“ Ya...”

“ Kahwin?!”

“ Hesy... tak dengar ke saya cakap sekali? Tak payahla buat bentuk O dengan mulut tu. Ingat cantik sangat ke? Awak buat macam tu buat saya rasa macam nak sumbatkan kasut but saya aje.”

Maya tersenyum gatal. Dah kahwin rupanya perempuan tu....

Maya mengambil tempat duduk di sebelah Megat Andrian. Tangan Megat Andrian diambilnya lalu diletakkan di atas perutnya. Megat Andrian turut sama tersenyum. Tersenyum hot, bukannya gaya gatal macam Maya itu!

“ Kan? Baby-baby awak pun suka mak cik diorang dah kahwin,sebab itulah dia gerakkan tangan dia...” kata Maya spontan.

“ Eleh... mana awak tahu itu tangan dia? Suka hati awak aje.”

“ Tahulah... i'm hot,smart and delicious!” dah mula dah ayat merapu Maya itu.

“ Tak habis-habis dengan riak dia!” cubit Megat Andrian di pucuk hidung Maya. Geram barangkali.

“ Aduh sayang, aduh kasih, aku dah bosan dengan caramu....hmm... cuba kurangkan keganasan tu, tambahkan sedikit aura romantis, boleh sayang?” nyanyi Maya dengan lirikan mata menggoda. Lupa terus akan perihal Ria sebentar tadi. Tangannya mencengkam kolar baju Megat Andrian. Direnungnya mata Megat Andrian puas-puas.

“ Err... jom! Tok wan tunggu pulak kat bendang tu. Nanti matahari tenggelam kita tak nampak. Kita kena tengok tau. Cantik sangat.” akhirnya keluar pula ayat budak darjah satu Megat Andrian.

Langkahnya laju diatur keluar bilik sebelum benda lain pula yang terjadi. Maya hanya tersenyum sambil menggelengkan kepalanya. Satu keluhan dilepaskan.

“ Hai... Megat... Megat... so cute! Macam manalah saya nak lepaskan awak? Never!” gumam Maya bersama senyuman yang tidak lekang dari bibir. Langkahnya diatur jua keluar dari bilik.

<<<<<>>>>>

Berada dalam kereta lembu bersama Megat Andrian? Oh, perkara yang langsung tidak disangkanya akan terjadi itulah pengalaman yang paling menyeronokkan setakat dua jam ini berada di kampung tok wan ini. Tok wan pula setia menjadi pemandu mereka.

Bukannya apa, di samping dapat menikmati pemandangan kampung yang cukup indah, dapat juga Maya menikmati kekacakan makhluk Tuhan yang bergelar suaminya ini. Dengan rambut keperangannya yang sedikit beralun akibat ditiup angin, mata hijau yang kelihatan bersinar dek pancaran matahari yang kian suram, oh... cukup mengasyikkan!

“ Masa zaman tok wan baru kahwin dengan tok ayah kamu tu, selalu jugak arwah bawak tok wan datang ke sini. Tengok matahari terbenam.” tok wan memulakan bicara.

“ Saya rindu tok ayah,tok wan....” ucap Megat Andrian. Kepalanya ditundukkan sahaja,tidak mahu kelihatan lemah di hadapan Maya.

Tok wan mengalihkan tubuhnya sedikit. Tangannya mengusap bahu cucunya penuh kasih. Cucunya yang inilah yang paling rapat dengan arwah suaminya dulu. Senyap suasana selepas itu sehinggalah mereka sampai ke kawasan sawah padi yang menghijau.

“ Haa... dah sampai pun. Sekejap lagi bolehla korang tengok matahari terbenam tu. Gerenti lagi cantik daripada yang ada dekat Bali tu!” tok wan ceria kembali. Tali yang diikat pada kedua ekor lembunya itu dipegang kemas.

“ Wahh.... cantiknya tok wan! Kalau macam ni, tiap-tiap harilah Maya nak datang sini!” teruja sungguh dia berasa pada ketika itu. Matanya terbeliak menikmati keindahan sawah padi menghijau itu.

“ Budak bandar tipikal....” gumam Megat Andrian perlahan namun dapat didengari Maya. Maya terus mengherotkan bibir kepada Megat Andrian, tanda 'ada saya kisah?'.

“ Megat Andrian Haikal.... dah tak reti-reti nak tolong isteri mu yang tengah boyot tu nak turun? Sebelum aku bukak mulut aku yang dah lama tak bebel, baik mu tolong bini mu cepat!” arah tok wan, garang!

Megat Andrian kelam -kabut mencapai tangan yang dihulurkan oleh Maya. Maya tidak lepas dari mengetawakan suaminya yang baru sahaja dimarahi oleh tok wan! Haha..

Aku, bo..bo..bo...bo...bosan! Aku bosan! Dengan bla...bla...bla...bla..bla.....

Tiba-tiba sahaja kedengaran bunyi nada dering telefon yang cukup nyaring itu. Sudahlah kuat bunyinya, suara Stacy pun rasanya boleh didengari 100 meter jauhnya dari sini.

“ Halo! Ah? Arr.. waalaikumsalam! Apa?!” tok wan menjawab telefon yang sebesar remote tv itu. Mukanya berkerut-kerut. Tugasnya sebagai bidan kampung memerlukannya untuk menyimpan telefon bimbit bagi memudahkan penduduk kampung untuk berhubung dengannya.

Megat Andrian dan Maya berpandangan sesama sendiri. Tok wan pun ada handphone?!

“ Cepatnya dia nak bersalin! Okey! Aku datang sekarang, mu tunggu!”

Tok wan melemparkan pandangannya kepada pasangan suami isteri itu dengan riak wajah serba salah.

“ Korang tengok dululah matahari ni. Anak mak cik Senah dah nak bersalin. Aku kena pergi. Nanti dah terbenam matahari tu.... boleh mu call aku? Nanti aku datang dengan kereta lembu ni.”

Maya menahan senyumnya. Pertama kali dalam hidupnya kereta lembu dijadikan sebagai teksi. Teksi semulajadi! Megat Andrian pun sudah merah pipinya menahan tawa.

“ Tak apalah tok wan. Nanti saya jalan balik ajelah. Bukannya jauh sangat pun. Susah-susah saya kendong aje bini saya ni.” sengihan Megat Andrian semakin melebar melihat kerutan di wajah Maya.

Maya mengherotkan bibirnya. Eleh, ingat aku tak tahu rancangan kau yang nak ikat aku dengan kerbau? Oh,tidak! Penduduk kampung kan ramai, mintak tolong ajelah masa nak balik nanti!

“ Okeylah macam tu. Ron, Aldo, jalan! Laju sikitlah!” marah tok wan kepada dua ekor lembu itu. Namanya pun unik, seekor bernama Ron. Yang lagi seekor pula namanya Aldo. Gabungan nama Ronaldo. Bukannya apa, tok wan sudah terpesona dengan kekacakan pemain bola itu,sehingga menamakan lembu-lembunya dengan nama pemain kacak itu.

“ Lisa.... jom!” sahut Megat Andrian sambil menghulurkan tangannya. Dengan teragak-agak Maya mencapai huluran tangan suaminya itu. Bukannya boleh percaya sangat si Megat ini, kalau dihumbannya Maya masuk berkubang dalam lumpur itu bagaimana?

Lisa? Hmm... manis dan seksi bunyinya bila dia sebut. Sukanya!

Mereka berdua berpimpin tangan ke sebuah pondok di tengah sawah padi itu, betul – betul menghadap cahaya matahari yang kian suram. Masa yang cantik untuk menyaksikan ' sunset' bertaraf dunia seperti yang didakwa oleh tok wan itu.

Megat Andrian mendudukkan Maya dengan berhati – hati di atas pondok itu. Punggungnya sendiri pula dilabuhkan di sebelah Maya dengan kaki yang berjuntai ke bawah. Maya pula mengambil kesempatan dengan melentokkan kepalanya di bahu Megat Andrian. Bukan selalu dapat kesempatan ini!

“ Awak ni memang suka ambil kesempatan lah... miang betul!”sindir Megat Andrian.

Maya tetap tersenyum seperti biasa. Biarlah,nak kata apa pun katalah. Saya dah reda dengan keadaan awak macam ni. Sekurang-kurangnya ada jugak pengalaman manis dengan awak sementara saya masih sempat jadi isteri awak. Memikirkan soal isteri, terus diajukan soalan ini kepada lelaki di sebelahnya.

“ Betul awak akan ceraikan saya lepas bersalin nanti?” perlahan suara Maya bertanya. Megat Andrian tersentak mendengar soalan Maya itu. Dia berjeda seketika sebelum menjawab,

“ Kenapa tanya?”

“ Saja”

“ Hmm...entah” kepalanya dihalakan ke arah matahari yang kian melabuhkan tirainya.

Terangkat kepala Maya dengan jawapan selamba Megat Andrian. Begitu mudah dia jawab entah?

“ Saya pun tak tahu. Terlalu banyak...err... benda yang saya nak fikirkan. Sampai kadang – kadang tu sakit kepala fikir pasal semua tu. Ada doktor sebagai bini pun tak ada guna jugak. Bertambah sakit kepala dengan perangai gatal dia adalah...” gumam Megat Andrian.

“ Saya gatal? Hehe...” sengih Maya. Sebuah kucupan hinggap di pipi Megat Andrian.

Cepat-cepat lelaki itu mengelap 'bekas' ciuman Maya itu. Macamlah nanti dia dapat penyakit kalau kena cium macam tu. Tak sedar diri tu yang dah memang berpenyakit. Penyakit amnesia!

“ Janganlah awak... nanti orang nampak...”

“ Eleh...nak malu-malu pulak. Biarlah orang nampak pun, suami saya pun! Macam perempuan!”

“ Dah,dah! Tengok depan!”

“ Tak nak...tak nak... saya nak tengok awak jugak! Ohh.... suamiku,engkau begitu kacak hari ini! Begitu menggoda hari ini! Begitu hot,seksi,macho....”

Cupp! Tepat di bibir.

“ Tengok depan. Mulut tu jangan becok sangat. Esok saya takkan bawak awak datang sini lagi.”

Sebenarnya Megat Andrian hendak mengacah sahaja untuk mencium Maya. Entah bagaimana boleh pulak ter'accident' tadi. Sampaikan dia pun turut berasa malu!

Maya tidak berani untuk menoleh. Berani sungguh Megat Andrian ini! Ingatkan penakut! Berani macam..... Megat Andrian yang dulu! Opssss.....

<<<<<>>>>>

Mulutnya terkumat-kamit memarahi suaminya. Mana tidak marah? Sesedap hati dia tengah menikmati pemandangan matahari terbenam dan apabila dia menoleh ke sebelah, lelaki itu sudah tiada! Meninggalkan dirinya keseorangan di bendang yang cukup menakutkan ini! Langkahnya diatur perlahan menuju ke jalan denai. Sudahlah Maya tidak ingat langsung jalan untuk kembali ke rumah tok wan,suaminya pula hilang!

Ini mesti nak balas dendam dengan aku! Sakitnya kakiku! Aduh... melecet pulak masa-masa kritikal ni. Pakai kasut Clarks pun nak melecet! Lain kali baik aje aku pakai selipar Jepun,sep duit pun.

Maya menanggalkan kasut yang tersarung di kakinya. Sejak mengandung ini,kakinya mudah sahaja melecet akibat bengkak. Dia cuba untuk mengingati jalan untuk pulang ke rumah. Namun... gagal! Matanya tertancap pada seorang pemuda kampung, tidak berbaju dan berseluar pendek sedang menunggang motosikal Vespa. Umur... mungkin dalam lingkungan lapan belas gitu. Wajah seperti.... Hatta Dolmat! Comel!

Didengarnya dek laki kau Maya, mampus kau!

Tangannya dilambai ke arah pemuda itu. Maya tersenyum kepada pemuda itu. Pemuda itu membalas senyumannya lalu memberhentikan motosikalnya.

“ Assalamualaikum adik, adik tahu tak rumah tok wan Peah?”

“ Waalaikumsalam kak. Tok wan Peah? Tahu. Kenapa kak?” soal pemuda itu lagi bersama senyuman terlebih manisnya. Dia tidak menggunakan loghat Kelantannya memandangkan wanita mengandung ini kelihatan seperti orang luar. Takut pula tidak difahaminya.

“ Boleh tunjukkan akak jalan tak? Akak ni sebenarnya cucu tok wan. Baru kali pertama datang sini. Bolehla ye?”

“ Boleh tu memanglah boleh. Tapi,kenapa akak ni tak pakai kasut? Nak kata miskin... tengok baju akak pun rasanya dah lagi mahal dari moto saya!”

Maya mengangkat tangannya yang menjinjit kasutnya.

“ Kaki akak melecet teruk. Sebab tu akak tak pakai kasut”jelas Maya.

“ Ohh... kalau akak tak kisah, bolehla saya tumpangkan akak ke rumah tok wan. Itupun kalau akak sudilah naik moto buruk saya ni. Kesian saya tengok akak jalan sorang-sorang. Bahaya ni,dahla akak tengah mengandung..”pelawa pemuda itu sopan.

Maya berfikir seketika. Nak ikut tak nak? Kaki dah terlalu sakit ni...

“ Okeylah. Terima kasih dik...” baru sahaja Maya hendak duduk di tempat duduk penumpang di belakang,muncul sahaja suara lain.

“ Nak pergi mana tu tanpa izin saya?” suara garau itu menyapa. Mukanya masam mencuka.

Terkejut Maya melihat Megat Andrian yang muncul dengan kereta sorong. Mukanya pula merah dan berpeluh-peluh.

“ Err... saya nak baliklah. Saya tak ingat jalan nak ke rumah tok wan, jadi saya nak tumpang adik ni. Awak pula saya cari dari tadi tak jumpa....”

“ Betul tu abang Azhar.. err....maksud saya abang Andrian.” Megat Andrian mengerutkan dahinya. Ini kali kedua orang kampung ini termasuk tok wannya tersasul memanggilnya dengan nama Azhar. Kenapa?

Pemuda itu mengangguk-angguk mengiakan sahaja kata-kata Maya. Megat Andrian pula kelihatan masih tercungap-cungap. Satu keluhan berat dilepaskan.

“ Kau boleh balik Redwan. Nanti aku ajak dia balik.” pemuda itu cukup dikenalinya. Masakan tidak kenal? Anak ketua kampung tu...

Kali terakhir berjumpa dengan Redwan,pemuda itu masih kecil. Tetapi selepas berjumpanya dalam perjalanannya mencari kereta sorong itu,jangkaannya meleset sama sekali. Rupa-rupanya baru dia sedar bahawa ingatannya sudah lama ke belakang....

Redwan kelihatan serba salah sebelum berlalu pergi dengan motor Vespanya. Muka Megat Andrian masih masam mencuka. Tiada langsung secalit senyuman.

“ Duduk dalam ni. Jangan banyak soal.” arah Megat Andrian tegas.

“ Dalam ni?” soal Maya dalam nada terkejut.

“ Ya sayang... nak cakap macam mana lagi? Lain kali, jangan ikut orang yang tidak dikenali sewenang-wenangnya. Nak ke mana pun, bagitau saya dulu. Nak ke mana-mana,saya ikut. Jangan banyak tanya. Just this once, can you put your trust on me? Now, duduk!” serius sahaja wajah lelaki itu. Tidak berani Maya untuk buat sebarang lawak tidak lakunya pada ketika ini.

Maya duduk perlahan-lahan ke dalam kereta sorong itu sambil dibantu Megat Andrian. Tangannya tetap melekap kemas pada perut boyotnya itu. Perlahan-lahan Megat Andrian menolak kereta sorong itu.

Naik Vespa dengan budak cute,sangatlah stylo! Naik kereta sorong dengan lelaki hot,sangatlah tidak romantik! Konklusinya..... ke mana-mana pun dengan Megat Andrian,pastinya satu kenangan manis! Aww....

<<<<<>>>>>

Maya yang sedang menonton tv di ruang tamu itu beberapa kali menguap. Tok wan sudahpun masuk tidur. Megat Andrian? Entahla hilang ke mana lelaki itu...

“ Lisa! Jom, keluar jap!” sahut Megat Andrian di muka pintu rumah kayu itu.

“ Hah? Umm... okey!” Maya hanya bersetuju memandangkan tiada apa yang perlu dia lakukan pada ketika ini. Punat di alat kawalan jauh tv ditekan dan serta-merta skrin tv menjadi gelap. Langkahnya diatur keluar.

“ Taraaa....” Megat Andrian mendepangkan tangannya di hadapan buaian yang diikat di dua batang tiang kayu di bawah rumah tok wan itu.

“ Awak buat apa ni?” tersenyum Maya melihat Megat Andrian yang begitu ceria begini.

“ Tengok ni. Tak nampak ke? Buaian lah! Budak bandar macam awak manalah nak kenal dengan benda-benda macam ni semua? Meh sini,duduk.” sempat lagi disindirnya Maya.

“ What? Duduk dalam buaian tu? No! No! No! Kalau saya tak mengandung tak apalah, ini berat saya entah boleh tampung ke tidak buaian tu! Kalau saya jatuh macam mana?”

“ Takkan jatuh... buaian ni saya ikat kukuh la. Susah payah saya ikatkan dia, takkan awak tak nak cuba langsung? Tengok,ada tilam lagi kat bawah. Kalau awak jatuh,jatuh atas tilam ni lah!” bersungguh – sungguh Megat Andrian cuba menyakinkan Maya untuk duduk di buaian itu. Entah kenapa terasa teringin benar untuk duduk di dalam buaian ini.

“ Kalau tak jatuh atas tilam macam mana?”

“ Saya sambut awaklah. Kan saya dah kata? Just put your trust on me...” ayat itu diulangnya kembali.

Dengan perlahan -lahan Maya membaringkan tubuhnya di atas buaian itu. Matanya ditutup rapat kerana bimbang buaian itu akan tercabut dari ikatannya. Setelah selamat tubuhnya dibaringkan di buaian itu, barulah matanya dibuka. Nafasnya dihela lega.

“ See? Not so bad kan? Now, my turn!”

Belum sempat Maya membantah, Megat Andrian sudahpun menyelinap masuk ke dalam buaian itu. Terjerit kecil Maya dengan tindakan spontan suaminya itu. Megat Andrian menyeluk lengan kanannya di bawah kepala Maya. Lengan kirinya pula memeluk kemas Maya dalam dakapannya.

“ Saya dah kata,trust me. Dulu masa kecik-kecik dula selalu jugak saya tidur dalam buaian macam ni. Selesa sangat. Tak tahulah kenapa, rasa rindu nak tidur dalam buaian itu pun datang balik sekarang. Saya ajak awak sebab saya rasa keseorangan sangat. Kalau dulu, arwah tok ayah yang selalu temankan dan dodoikan saya dalam buaian ni. Buaian yang sama Lisa... saya rindu sangat masa tu... nasib baiklah saya masih dapat ingat semua tu...” luah Megat Andrian.

Sebak Maya mendengar luahan hati Megat Andrian. Ketika baru mengenal Megat Andrian di zaman sekolah pun, lelaki itu tidak pernah menceritakan perihal tentang tok ayahnya. Mungkin arwah terlalu rapat dengannya sehinggakan sebarang kenangan dengannya membawa seribu satu emosi.

“ Awak masih ada saya....”perlahan suara Maya. Satu ciuman diberikan di pucuk hidung Megat Andrian dengan lembut.

Dengan ayunan buaian yang perlahan bersama tiupan angin yang menderu-deru perlahan, akhirnya lena Maya dalam dakapan Megat Andrian. Terasa sungguh selamat,hangat dan selesa dalam dakapan itu....